Sökning: "marknadsanalys media"

Visar resultat 1 - 5 av 13 uppsatser innehållade orden marknadsanalys media.

  1. 1. Svensk dagligvaruhandel: En het potatis : En marknadsanalys av svensk dagligvaruhandel med huvudsakligt fokus på konkurrens och strategival.

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Nationalekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Felix Steinauer; Louise Strömlid; [2023]
    Nyckelord :grocery retail sector; market analysis; SCP model; competition; corporate strategy; oligopoly; welfare; dagligvaruhandel; marknadsanalys; SCP-modellen; konkurrens; företagsstrategi; oligopol; välfärd;

    Sammanfattning : This thesis aims to conduct a market analysis of the Swedish grocery retail market, with a primary focus on the current market competition and strategic choices. The market analysis is done in order to investigate whether insufficient competition is a contributing factor to the high food prices today. LÄS MER

  2. 2. Bevakning av sociala medier för marknadsanalys

    Kandidat-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Povel Forsare Källman; Robin Lindblom; [2019]
    Nyckelord :Market research; Machine Learning; Clustering; Kmeans; Social Media; Marknadsundersökning; Maskininlärning; Klustring; Kmeans; Social Media;

    Sammanfattning : Målet med studien ämnar undersöka till vilken grad det går att använda modeller inom maskininlärning, i syfte att identifiera marknadstrender och ersätta nuvarande marknadsanalysmetoder. Data utvinns genom Information Extraction från svenska blogginlägg och förbehandlas med TFIDF-standarden. LÄS MER

  3. 3. Data driven marketing : How to gain relevant insights through Google Analytics

    Master-uppsats, KTH/Skolan för elektroteknik och datavetenskap (EECS)

    Författare :Jenny Carlsson Ståbi; [2019]
    Nyckelord :Marketing analytics; Web analytics; Google Analytics; Analysis; Measurement; Data driven; Effects; Insights;

    Sammanfattning : In this report, problems regarding the retrieving, measuring, and analysis of data when analysing marketing effects in the web analytics tool Google Analytics will be discussed. A correct setup, configuration, maintenance, campaign tracking and the understanding of the data in Google Analytics is essential to be able to achieve relevant insights. LÄS MER

  4. 4. Nya kommunikationsvägar till marknaden : En marknadsanalys av privata skogsägares behov av skogliga tjänster

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för skog och träteknik (SOT)

    Författare :Julia Gustafsson; [2017]
    Nyckelord :forest owners; communication; internet use; forestry; Sweden.;

    Sammanfattning : The enterprise Derome Forest, which manages the supply of raw materials to Derome Group's industries, wants to develop its communications with suppliers and also the forest services that the company provides. The purpose of the study was to find new information channels for forest companies to communicate about forest services to existing and future suppliers. LÄS MER

  5. 5. STRATEGISKT RESONEMANG I DAGSTIDNINGSBRANSCHEN

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Sofie Bohman; Jacob Baarlid Ericson; [2014]
    Nyckelord :Dagstidningsbranschen; strategisk förändring; strukturella branschförändringar; strategiskt resonemang; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Strategiskt resonemang i dagstidningsbranschen Seminariedatum: 2014-05-26 Kurs: FEKN90 Examensarbete på Civilekonomprogrammet, 30 ECTS. Författare: Jacob Baarlid Ericson och Sofie Bohman Handledare: Stein Kleppestø Nyckelord: Dagstidningsbranschen, strategisk förändring, strukturella branschförändringar, strategiskt resonemang, Syfte: Syftet med denna studie är att kartlägga de strategiska resonemang som företag inom dagstidningsbranschen för i syfte att bemöta de utmaningar som nya teknologiska förutsättningar medför. LÄS MER