Sökning: "marknadsandelar dagligvaruhandeln"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden marknadsandelar dagligvaruhandeln.
1. Egoistisk polygami : En kvalitativ studie om studenterskundlojalitet och lojalitetsprogramspåverkan inom dagligvaruhandeln
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : För att upprätthålla marknadsandelar samt en ökad kostnadseffektivisering blir strävan mot kundlojalitet ett allt större mål för företag, där användandet av lojalitetsprogram anses vara ett av de mest effektiva tillvägagångssätten. I samma spår undersöker denna uppsats hur kundlojalitet ser ut bland studenter inom dagligvaruhandeln, samt om lojalitetsprogram har en påverkan på kundlojaliteten. LÄS MER
2. Den olönsamma e-‐handeln för dagligvaror : Möjligheter och utmaningar i en decentraliserad organisation
Magister-uppsats, Linköpings universitet/Företagsekonomi; Linköpings universitet/Filosofiska fakultetenSammanfattning : Bakgrund: Livsmedelsförsäljningen online befinner sig i den mest expansiva fasen i branschens historia. Det är svårt att hitta en prisnivå som täcker de tillkommande kostnaderna som onlinehandeln medför och som kunderna är villiga att betala. LÄS MER
3. Hur ett certifieringsorgan kan bidra till en hållbar värdekedja : en fallstudie om Svenskt Sigills nya certifiering
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, SLU/Dept. of EconomicsSammanfattning : Med miljöföroreningar och överfisket i världshaven står fiskbranschen inför stora utmaningar för att ställa om till ett mer hållbart fiske. Landbaserade system för fisk- och skaldjursproduktion är en relativt ny produktionsform som uppkommit där systemen har en uppbyggnad likt ett kretslopp. LÄS MER
4. Development of e-commerce within fast moving consumer goods
Master-uppsats, KTH/Fastigheter och byggandeSammanfattning : Today, we can observe a shift in consumer behavior where more products are being consumed online. For food or so called fast moving consumer goods it has taken longer to start this transition than for other industries such as books and electronics but now it is on the rise and it has been an overall increase of 30 to 37 % in the last couple of years. LÄS MER
5. Arbetet med miljövänliga förpackningar som resurs : En kvalitativ studie inom dagligvaruhandeln
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagandeSammanfattning : Att vara lönsam är en förutsättning för företags långsiktiga överlevnad. Samtidigt blir det generellt sett allt hårdare konkurrens och antalet konkurrenter ökar ständigt. Företag behöver således hitta sätt för att kunna fortsätta vara konkurrenskraftiga på marknaden. LÄS MER