Sökning: "marknadsavgränsning"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade ordet marknadsavgränsning.

  1. 1. Multiple Sides, Multiple Challenges : The Need for a Uniform Approach in Defining the Relevant Product Market in Abuse of Dominance Cases on Multi-Sided Markets

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jacob Giesecke; [2018]
    Nyckelord :Multi-sided markets; multi sided markets; multisided markets; two-sided markets; two sided market; multi-sided platforms; platform; platforms; abuse of a dominant position; google shopping; google search; market definition; relevant product market; google; flersidiga marknader; tvåsidiga marknader; missbruk av dominerande ställning; dominans; marknadsavgränsning; relevant produktmarknad; plattformar; google search; google shopping; google;

    Sammanfattning : The study shows that multi-sided markets pose difficulties when the relevant product market is to be defined. These difficulties pertain to two questions. The first question is whether one or several markets should be defined. In this regard, it is not easy to extract a coherent method from the cases examined. LÄS MER

  2. 2. Pizza till din dörr : - En konkurrensrättslig studie om marknadsavgränsning av den relevanta marknaden för onlinetjänster, särskilt onlinebeställning av mat

    Kandidat-uppsats, Linköpings universitet/Affärsrätt; Linköpings universitet/Filosofiska fakulteten

    Författare :Oliver Hagström; Simon Thorn; [2015]
    Nyckelord :Competition law; online services; market definition; product market; geographical market; dominant position; abuse; Konkurrensrätt; onlinetjänst; marknadsavgränsning; produktmarknad; geografisk marknad; dominerande ställning; missbruk;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks marknadsavgränsningen vid onlinetjänster vilket är ett ämne som uppmärksammats nyligen i ett avgörande från Marknadsdomstolen där inblandade parter var OnlinePizza och Pizza24, som båda är verksamma inom onlinebeställning av mat. Yrkandet kunde inte bifallas på grund av bristande bevisning från den yrkande parten. LÄS MER

  3. 3. Dubiös dominans - En analys av marknadsdefinitionen och innebörden av hävstångseffekten

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Björn Lindholm Gantoft; [2013]
    Nyckelord :Competition law; konkurrensrätt; marknadsrätt; relevant market; relevant marknad; marknadsdefinition; avgränsning; market definition; article 102; artikel 102; dominerande ställning; abuse of dominant position; leveraging; hävstångseffekt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Det finns ett antal olika konkurrensregler inom den europeiska unionens regelverk. Den här uppsatsen behandlar artikel 102 som reglerar missbruk av en dominerande ställning. Varje konkurrensärende måste påbörjas med att en marknad avgränsas. Just då bedömningen avser artikel 102 förfaranden ter sig marknadsdefinitionen än viktigare. LÄS MER

  4. 4. Marknadsandelarnas betydelse för dominansbedömningen

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för handelsrätt

    Författare :Carolin Gustafsson; [2013]
    Nyckelord :precedent case law; legal history; market shares; the relevant market; dominance relevant marknad; marknadsandelar; rättshistoria; prejudicerande praxis; dominans; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Att marknadsandelarna är av betydelse för dominansbedömningen är välkänt inom konkurrensrätten. Frågorna är snarare vilken och hur stor betydelse marknadsandelarna har för bedömningen och utgången i ett specifikt fall i förhållande till övriga faktorer. LÄS MER

  5. 5. Marknadsavgränsning och dominansförhållanden för hamnar - Helsingborg och Ystad

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jonas Holmstedt; [2007]
    Nyckelord :Konkurrensrätt; EG-rätt; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Konkurrensrätten är dynamisk och är ständigt föremål för förändringar och förbättringar. En av grundstenarna inom konkurrensrätten är att företag som är dominerande på en relevant marknad inte får missbruka denna ställning. LÄS MER