Sökning: "marknadseffektivitet"

Visar resultat 21 - 25 av 110 uppsatser innehållade ordet marknadseffektivitet.

  1. 21. Aktiemarknaden under en pandemi : En empirisk studie av bolag på OMX Stockholm

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Emilia Christiansson Hammarskjöld; Sara Höögh; [2021]
    Nyckelord :COVID-19; Abnormal return; market efficiency; the company s size; industry; COVID-19; Abnormal avkastning; marknadseffektivitet; bolagets storlek; bransch;

    Sammanfattning : Från och med årsskiftet 2019/2020 kom Sverige och världen att påverkas av pandemin COVID-19. Det finns ett flertal studier på området om hur tidigare kriser och COVID-19 har påverkat marknaden, men avseende den svenska aktiemarknaden är tidigare studier bristande. LÄS MER

  2. 22. USA:s reaktion mot harmoniseringen med IFRS : Ett historiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Kristianstad/Fakulteten för ekonomi

    Författare :Max Lundin; Joakim Malm; [2021]
    Nyckelord :IFRS; US GAAP; adoption; IASB; FASB; US; Harmonization; IFRS; US GAAP; Implementering; IASB; FASB; USA; Harmonisering;

    Sammanfattning : Trots fördelarna med minskad informationsasymmetri och ökad marknadseffektivitet har inte alla länder implementera den globala redovisningsstandarden IFRS. Syftet med studien var att analysera hur USA ur ett historiskt perspektiv reagerat mot harmoniseringen med den globala redovisningsstandarden IFRS. LÄS MER

  3. 23. Vilken typ av företagsförvärv genererar högst abnormal avkastning? : - En jämförande studie som undersöker skillnader i abnormal avkastning mellan horisontella, vertikala och konglomerade förvärv

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Linda Gustafsson; Alva Kroon; [2021]
    Nyckelord :företagsförvärv; abnormal avkastning; horisontella förvärv; vertikala förvärv; konglomerade förvärv; marknadseffektivitet; eventstudie;

    Sammanfattning : Företagsförvärv klassificeras in i tre olika förvärvstyper: horisontella, vertikala och konglomerade, baserat på branschtillhörighet och affärsrelation mellan förvärvande företag och målföretag. Det finns ett flertal bakomliggande motiv till företagsförvärv, vilka vanligtvis är kopplade till specifika förvärvstyper. LÄS MER

  4. 24. Analys av effektivitet hos en oddsmarknad medmultinominal logistisk regression och klusteranalys

    Kandidat-uppsats, Stockholms universitet/Statistiska institutionen

    Författare :Oliver Evén; Oscar Sönnerborg; [2021]
    Nyckelord :oddsmarknad; multinomial logistik regression; klusteranalys; Evén; Sönnerborg;

    Sammanfattning : Studien undersökte marknadseffektiviteten i oddsmarknaden för fotboll. Två statistiskamodeller formulerades och implementerades med tillhörande test för att undersöka omoddsmarknaden var svagt marknadseffektiv. Den första modellen var multinominal logistiskregression vilken utvärderades med ett klassiskt Likelihood-ratio test. LÄS MER

  5. 25. Underreaktion och marknadseffektivitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Nationalekonomiska institutionen

    Författare :Adam Blomqvist; [2020]
    Nyckelord :Post-earnings-announcement drift; underreaktion; den effektiva marknadshypotesen; kumulativ oväntad medelavkastning; Business and Economics;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka huruvida ”post-earnings-announcement drift” sker för företagen på OMXS30-indexet. För att testa detta konstrueras en eventstudie som avser att testa om den kumulativa oväntade medelavkastningen skiljer sig från noll i olika tidsperioder före och efter företagen har publicerat kvartalsrapporter. LÄS MER