Sökning: "marknadsföra aktier"

Hittade 3 uppsatser innehållade orden marknadsföra aktier.

  1. 1. Andelsbaserad gräsrotsfinansiering och spridningsförbudet - En studie om hur spridningsförbudet i 1 kap. 7 § aktiebolagslagen påverkar kapitalanskaffningen i privata bolag

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Albin Moberg; [2019-02-13]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Gräsrotsfinansiering används av allt fler privata bolag för att finansiera sin verksamhet. Den digitala utvecklingen har medfört att bolag med hjälp av digitala plattformar kan nå ut till en betydande personkrets med erbjudande om att teckna eller förvärva aktier eller andra värdepapper. LÄS MER

  2. 2. Årsredovisningens påverkan : En studie ur företagens och aktieägarnas synvinkel

    Kandidat-uppsats, Fakulteten för ekonomi, kommunikation och IT

    Författare :Johanne Schou Vassbotn; Linnéa Bergström; [2012]
    Nyckelord :Årsredovisning; marknadsföring; redovisning; företagsekonomi; ekonomi;

    Sammanfattning : Årsredovisning är en lagstadgad finansiell rapport skapad för att ge intressenter inblick i företagens verksamhet. Det finns lagar över vad en årsredovisning bör innehålla för att säkerställa dess kvalitet inför dess intressenter. Trots detta uppmanas aktieägare att vara kritiska i sin läsning av årsredovisningen. LÄS MER

  3. 3. Vinstsäkring av en aktieindexobligation - En fallstudie över hur redovisningen av en aktieindexobligation bör ske

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Linder; Cecilia Andersson; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem: På senare år har ett finansiellt instrument som kallas ”strukturerad produkt” blivit intressant som komplement till vanliga aktier och obligationer. Ett exempel på en strukturerad produkt är den så kallade aktieindexobligationen som består av två komponenter; en nollkupongsobligation och en option på ett aktieindex. LÄS MER