Sökning: "marknadsföring artist"

Visar resultat 1 - 5 av 45 uppsatser innehållade orden marknadsföring artist.

  1. 1. Att vara äkta eller sälja sig för pengar : Föreställningar om artisters autenticitet i samband med reklamsamarbeten med externa varumärken

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Lina Kerrouchi; Julia Jakobsson; [2024]
    Nyckelord :Authenticity; artists; music; influencer; influencer marketing; advertising; celebrity endorsement; qualitative interviews; focus groups; Autenticitet; artist; musik; influencer; influencer marketing; marknadsföring; kändissamarbeten; kvalitativa intervjuer; fokusgrupper;

    Sammanfattning : For decades authenticity has been of great interest in media and communication research. With this study, we aim to contribute to the research with a new perspective where authenticity is examined in artists who use influencer marketing on social media. LÄS MER

  2. 2. Navigerande mellan konst och kommers : En studie om rollkonlikter och gränsdragningar för independent artister

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för management (MAN)

    Författare :Edwin Arvidsson; Belmin Osmanovic; Amanda Schmidt; [2023]
    Nyckelord :Independent; Artist; Rollkonflikter; Gränsdragningar; Work-life balance; Passion; Marknadsföring; Kreativ kontroll.;

    Sammanfattning : This qualitative study highlights how independent artists experience various role conflicts and how they use boundaries. The study takes its point of departure from previous research on how boundaries and role conflicts arise in several different professions. Four separate qualitative interviews have been analyzed according to a thematic analysis. LÄS MER

  3. 3. Vad innebär det att vara en artistproducent? : En kvalitativ undersökning om artistproducentens kreativa agens

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktion

    Författare :Love Juvél; [2022]
    Nyckelord :Artistproducent; kreativ agens; musikindustrin; teknik; fysiska strukturer; sociokulturella strukturer;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks artistproducentens kreativa agens inom fysiska och sociokulturella strukturer såsom studiomiljön och musikindustrin. Studien genomfördes med semistrukturerade intervjuer där 6 respondenter deltog. Tre av respondenterna var verksamma inom popgenren och de andra tre inom rockgenren. LÄS MER

  4. 4. Manipulerade streams och dess roll i musikbranschen : - En kvalitativ studie om hur manipulerade streams färgar dagens musikbransch (ur ett marknadsföringsperspektiv).

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Alva Berggren; Samuel Danielsson; Bernadina Ogvall; [2021]
    Nyckelord :Manipulerade streams; musikbranschens evolution; digitalisering; User-Centric-modellen; clickbait; word of mouth; sociala medier; influencer marketing; förväntning-bekräftelse-teorin; manipulerade strömmar.;

    Sammanfattning : The digitalization and emergence of the Internet have given rise to new platforms providing marketing, distribution and revenues to happen in the same place, a significant difference from the past. New platforms have become new places for artists to compete for, for instance, positions on toplists. LÄS MER

  5. 5. Artist och Influencer? : En kvalitativ studie om artister och deras möjlighet att implementera influencer marketing i sin marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Julhia Sahlander; Lovisa Samuelsson; [2021]
    Nyckelord :Artist; Musikbranschen; Influencer; Influencer marketing; Samarbeten; Personligt varumärke; Sinnesmarknadsföring;

    Sammanfattning : Research shows that influencer marketing is an effective way to market on social media. Scientists argue that consumers rely on influencers to help them decide on their purchases and guide them through the whole process. In a world where everyone can become an artist, it can be a struggle to stand out among the crowd. LÄS MER