Sökning: "marknadsföring förpackningar"

Visar resultat 1 - 5 av 29 uppsatser innehållade orden marknadsföring förpackningar.

  1. 1. Grön, grönare, greenwashing : En kvalitativ textanalys av hur greenwashing uttrycks i förpackningsdesign

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tanja Butkuviene; [2022]
    Nyckelord :Executional greenwashing; sustainability communication; packaging design; qualitative analysis; Executional greenwashing; hållbarhetskommunikation; förpackningsdesign; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Medan många företag ställer om till grön produktion och marknadsför dessa gröna initiativ, utnyttjar vissa företag denna trend genom greenwashing, vilseledande marknadsföring som inte håller det som lovas. Trots att greenwashing är ett allvarligt problem för samhälle, företag och individ, finns väldigt lite forskning, specifikt kring greenwashings visuella uttryck, eller executional greenwashing. LÄS MER

  2. 2. Ät mer växtbaserat! Hälsningar från vego-branschen : En multimodal textanalys om hur vegetariska och veganska livsmedelsvarumärken framställer sig själva genom sina förpackningar

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Emma Förste; [2021]
    Nyckelord :vegetarian; vegan; food brands; marketing; packages; visual text analysis; social representation; Corporate social responsibility CSR ; vegetarian; vegan; livsmedelsvarumärken; marknadsföring; förpackningar; visuell textanalys; social representation; Corporate social responsibility CSR ;

    Sammanfattning : The purpose of this paper is to study how vegetarian and vegan food brands use visualcommunication on their packages and website to present themselves to consumers. Theincreasing/growing interest in eating vegetarian and vegan food amongst the Swedishpopulation has led to a growing market in this area. LÄS MER

  3. 3. Packaging for who? : En kvantitativ studie om skillnader i män och kvinnors preferenser rådande visuell kommunikation på förpackningar

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Johanna Arvidsson; Elin Bror; [2018]
    Nyckelord :Konsumentbeteende; förpackning; visuell kommunikation; man; kvinna;

    Sammanfattning : Bakgrund: Förpackningar har kommit att spela en allt mer central roll för ett företags möjlighet att marknadsföra sig på marknaden. Förpackningar är en avgörande komponent i konsumentens köpbeslut, vilket gör att visuell kommunikation på fordrar allt mer eftertanke. LÄS MER

  4. 4. Förpackning och förpackningsavfall : Vem bär ansvar i en tänkt försörjningskedja för en plastförpackning för livsmedel

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Louise Petersson; Michelle Johansson; [2018]
    Nyckelord :förpackning; hållbar förpackning; livsmedelsförpackning; producentansvar; avfallstrappan; cirkulär ekonomi;

    Sammanfattning : An increased use of packaging has contributed to an increase of packaging waste. The purpose of this study is to identify how different organizations and consumer in a conceived supply chain affect waste disposal of packaging, how organizations and consumer can act and what obstacles and opportunities they encounter to contribute to a more environmentally friendly food packaging. LÄS MER

  5. 5. Slopandet av förpackningar. En Etnografisk studie om konsumenters utövande av den förpackningsfria shoppingpraktiken

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Love Kristoffersson; Petronella Enarsson; [2018]
    Nyckelord :Hållbar konsumtion; förpackningsfri shopping; praktikteori; shoppingpraktik; Social Sciences;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att öka förståelsen för hur konsumenter praktiskt utövar förpackningsfri shopping och hur de hanterar eventuella problem som uppkommer i utförande av praktiken. Således är vi intresserade av vad som förändras i shoppingpraktiken när en viktig artefakt tas bort, nämligen förpackningen. LÄS MER