Sökning: "marknadsföring ideella organisationer"

Visar resultat 1 - 5 av 27 uppsatser innehållade orden marknadsföring ideella organisationer.

  1. 1. Instagram som marknadsföringsverktyg för idrottsverksamheter : En kvalitativ studie om att attrahera och engagera deltagare

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Halmstad/Akademin för hälsa och välfärd

    Författare :Patricija Zvirgzdauskaite; Sarah Einanlo; [2023]
    Nyckelord :Idrottsverksamheter; Instagram; marknadsföring; sociala medier; ideella verksamheter; ritualperspektivet;

    Sammanfattning : Syftet med studien är att bidra med fördjupad kunskap om hur sociala medier kan användas inom marknadsföring av idrottsverksamheter och hur det kan leda till ökad deltagaraktivitet och engagemang. I studien medverkade totalt åtta idrottsverksamheter, fyra tennisklubbar och fyra fotbollsklubbar. LÄS MER

  2. 2. "Julia i 6B är en hora": En kvalitativ receptionsanalys av Talitas kampanj "Julia"

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för informatik och media

    Författare :Liselotte Gruving; Marthina Sandberg; Miranda Kyker; [2022]
    Nyckelord :Reception analysis; non-profit; social marketing; shock advertisement; Receptionsanalys; ideella organisationer; social marknadsföring; chockreklam;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to address and understand how shock advertising can be used for the social marketing of non-profit organisations in Sweden. To better understand shock advertising in the Swedish context a case study of a campaign published by the Swedish non-profit organisation Talita, with the purpose of bringing attention and awareness to the problem of prostitution happening at younger ages in Sweden, is performed. LÄS MER

  3. 3. Hembygdsföreningar och deras utmaningar inom besöksnäringen : En jämförande studie om hembygdsföreningar i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Mimmi Spång; [2022]
    Nyckelord :Cultural tourism; cultural heritage; Local community association; Storytelling; Event; Kulturturism; Kulturarv; Hembygdsföreningar; Storytelling; Evenemang;

    Sammanfattning : I denna studie har hembygdsföreningar studerats utifrån deras roll inom besöksnäringen. Mer specifikt har två hembygdsföreningar i Värmland jämförts med varandra. Detta för att kunna se vilka utmaningar som finns, samt på vilka sätt historia förmedlas för att locka besökare. LÄS MER

  4. 4. Lika men ändå olika : En kvalitativ intervjustudie om kommersiella marknadsföringskoncept i ideella organisationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Saeid Rabbani; Max Sandoval; [2021]
    Nyckelord :Ideela organisationer; icke-vinstdrivande; marknadsföring; marknadsorientering; märkes orientering;

    Sammanfattning : Ideella organisationer har professionaliserats och kommersialiserat sin marknadskommunikation och blivit mer ¨varumärkes smarta¨ som ett resultat av den allt hotfullare miljön. Samtidigt som ideella organisationer kan använda mycket från kommersiella marknadsföringskoncept så finns det sektorspecifika skillnader som måste tas i beaktning då en allt för kommersiell associering kan motverka organisationernas ideella ändamål. LÄS MER

  5. 5. Miljösmart social media - En studie kring ideella miljöorganisationers informationsspridning på Facebook

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :David Svensson; [2020]
    Nyckelord :Social media; Facebook; kommunikation; informationsspridning; ideella organisationer; klimatförändringar; miljöfrågor; miljövänligt beteende; marknadsföringsstrategier; interventionsstrategier;

    Sammanfattning : Tidigare forskning visar på att sociala medier ej utnyttjas till sin fulla potential för att påverka allmänheten för att främja miljövänliga beteenden. Syftet för denna studie är att skapa kunskap om hur ideella miljöorganisationer kan sprida information via sociala medier. LÄS MER