Sökning: "marknadsföring kaffe"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden marknadsföring kaffe.

  1. 1. Grön, grönare, greenwashing : En kvalitativ textanalys av hur greenwashing uttrycks i förpackningsdesign

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Fakulteten för humaniora och samhällsvetenskap (from 2013)

    Författare :Tanja Butkuviene; [2022]
    Nyckelord :Executional greenwashing; sustainability communication; packaging design; qualitative analysis; Executional greenwashing; hållbarhetskommunikation; förpackningsdesign; kvalitativ textanalys;

    Sammanfattning : Medan många företag ställer om till grön produktion och marknadsför dessa gröna initiativ, utnyttjar vissa företag denna trend genom greenwashing, vilseledande marknadsföring som inte håller det som lovas. Trots att greenwashing är ett allvarligt problem för samhälle, företag och individ, finns väldigt lite forskning, specifikt kring greenwashings visuella uttryck, eller executional greenwashing. LÄS MER

  2. 2. Produktbeskrivningar och betalningsvilja : En kvantitativ studie om hur sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar påverkar konsumentens betalningsvilja

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Företagsekonomi

    Författare :Agnes Högberg; Rebecka Svensk; [2021]
    Nyckelord :Sensory descriptions; Sensory attributes; Eco-labeled; Fairtrade; Ecological; Willingness to pay; Sensoriska produktbeskrivningar; Sensoriska attribut; Miljömärkt; Fairtrade; Ekologisk; Betalningsvilja;

    Sammanfattning : Syfte: Produktbeskrivningar kan kommunicera de fördelaktiga egenskaper som en vara medför, vilket kan få produkten att skilja sig från mängden. Under de senaste decennierna har det skapats ett ökat intresse för både sensoriska och miljömärkta produktbeskrivningar och för företag blir det allt viktigare att lyckas identifiera vilka faktorer som påverkar betalningsviljan hos konsumenter. LÄS MER

  3. 3. NUDGING - FÖR EN MER HÅLLBAR KAFFESTUND?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Marcus Rundström; Martin Lönnqvist; Sixten Nyhlén; [2021]
    Nyckelord :Coffee; price premium; nudging; experiment; framing; Business and Economics;

    Sammanfattning : Title: For a more sustainable coffee break - An experimental study about how nudging can promote a more sustainable coffee consumption. Seminar date: 2021-06-02 Course: FEKH29, Business Administration: Bachelor’s degree project in marketing (15 ECTS), Undergraduate level. Authors: Marcus Rundström, Martin Lönnqvist, Sixten Nyhlén. LÄS MER

  4. 4. När livsmedel och känslor bekänner färg : En studie om associationers betydlse vid valsituationer

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Per Björklund; Vanessa Polonis; [2016]
    Nyckelord :marketing; choice; associations; colors; emotions; emotial attributes; product design; marknadsföring; valsituation; val; associationer; färger; känslor; känsloattribut; produktdesign;

    Sammanfattning : Intense competition in the food sector makes food-product design play a significant role in the consumers' choices. Product design includes a number of parameters among which the product's color is one of the factors that matters the most. Emotions are of high importance when choosing low-involvement products. LÄS MER

  5. 5. Annonser i tidningar under 1700-talet : Marknadsföring av kaffe och kafferelaterade föremål i svenska tidningar under det sena 1700-talet

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Marcus Follin; [2016]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Denna uppsats syftar till att bidra till kartläggningen av det sena 1700-talets svenska marknad och i synnerhet utvecklingen av annonser i dagstidningarna med särskilt fokus på kafferelaterade annonser. Detta genomförs genom att studera annonser från dagstidningar under tidsperioden. LÄS MER