Sökning: "marknadsföring kläder"

Visar resultat 1 - 5 av 43 uppsatser innehållade orden marknadsföring kläder.

  1. 1. Grön marknadsföring? Hållbarhet i visuell marknadsföring av kläder

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Nellie Johnsson; [2018]
    Nyckelord :bildanalys; marknadsföring; greenwashing;

    Sammanfattning : I uppsatsen undersöks kommunikationen av hållbarhetsarbete inom klädbranschen. Medan generella förutsättningar för detta undersöks, studeras framförallt det svenska modemärket Filippa K. Företaget arbetar med hållbarhet på flera områden i sin produktionskedja, men detta kommuniceras inte tydligt i kommersiella kanaler. LÄS MER

  2. 2. Varför gör de inte som de säger? - En kvalitativ studie kring gapet mellan gröna konsumenters attityder och köpbeteende gentemot miljömässigt hållbara kläder

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Malin Jacobsson; Tilda Juhlin; Kristina Pålsson; [2018]
    Nyckelord :Miljömässig hållbarhet; Attitude-behaviour gap; Grön konsument; Grön marknadsföring; Klädbranschen; Business and Economics;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte har varit att undersöka orsakerna till gapet mellan konsumenters positiva attityder till att handla miljömässigt hållbara kläder och deras icke-miljövänliga köpbeetende, för att öka förståelsen kring gapets uppkomst. I vårt resultat kunde vi identifiera att en viktig orsak till gapet är att konsumenter även upplever ett gap hos företagen. LÄS MER

  3. 3. Cultural Adaptation of Cancer Campaign Films : A comparison made between beauty commercials; United States ofAmerica and India.

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Bildproduktion

    Författare :Rahel Anticoli; [2018]
    Nyckelord :cultural adaptation; nationalism; appropriation; campaign films; semiotics; film analysis; connotation; denotation.;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att göra en filmanalys av kampanjfilmer om bröstcancer som var skapade av kosmetiska företag i Indien och U.S.A. I uppsatsen undersöks hur semiotiska resurser var påverkade av kulturen och hur kampanjerna har använt kulturell adaption i marknadsföringssyfte. LÄS MER

  4. 4. Socialt ansvarstagande i klädindustrin : En kvantitativ studie om konsumenters medvetenhet om och förväntningar på CSR samt deras identitetsskapande med företag i klädindustrin

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper; Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Samuel Swartling; Anton Moberg Edenbäck; [2018]
    Nyckelord :CSR; Klädindustrin; Fast fashion; Konsumentmedvetenhet; Konsumentattityd; CCI;

    Sammanfattning : Hållbarhet och ett etiskt förhållningssätt har de senaste decennierna blivit allt viktigare i klädindustrin, vars allt snabbare produktion av varor till låga priser för att möta efterfrågan från konsumenter är ohållbar för samhälle och miljö, exemplifierat i Fast fashion. Men en ökande medvetenhet om sociala och etiska problem hos konsumenter har gett företag anledning att arbeta med socialt ansvarstagande, Corporate Social Responsibility (CSR), en möjlighet både för ökad lönsamhet och en bättre omvärld. LÄS MER

  5. 5. Men inte till vilket pris som helst! : En kritisk retorikanalys av Hennes & Mauritz externa miljökommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Avdelningen för humaniora

    Författare :Sarah Sjöö; [2018]
    Nyckelord :External Environmental Communication; Profiling; Visual Communication; Rhetoric; Critical Rhetorical Analysis; Extern Miljökommunikation; Profilering; Visuell Kommunikation; Retorik; Kritisk Retorikanalys;

    Sammanfattning : Hållbarhet och miljökommunikation har allt mer kommit att bli en viktig del av marknadsföring, profilering och varumärkesbygge hos företag. Det blir en paradox då företag ska kommunicera hållbarhet och samtidigt vara lönsamma i dagens konsumtionssamhälle. LÄS MER