Sökning: "marknadsföring kommunala och friskolor"

Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden marknadsföring kommunala och friskolor.

  1. 1. Den publikfriande gymnasieskolan - Marknadiseringens effekter på musiklärarnas arbete

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i Malmö

    Författare :John Andersson; Anna Olin; [2016]
    Nyckelord :upper secondary school; Swedish school; music education; estetiska programmet. Educational sciences; musiklärare; valfrihet; konkurrens; marknadsföring; gymnasieskolan; musikpedagogik; Utbildningsvetenskap; marketisation; marketing; competition; freedom of choice; music teachers; esthetic programme; Social Sciences; Performing Arts;

    Sammanfattning : Svenska gymnasieskolan har under de senaste decennierna genomgått ett antal reformer som har gjort det lättare för friskolor att etablera sig samt givit elever möjlighet att fritt välja och byta skola. Detta, kombinerat med en minskning av antalet gymnasieelever, har lett till en konkurrenssituation där skolorna måste marknadsföra sig för att vinna elever. LÄS MER

  2. 2. Professionalitet & Kläder. Intervjuer med lärare från tre olika skolor

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktik

    Författare :Charlotte Arkenback-Sundström; [2010-03-25]
    Nyckelord :yrkesetik; professionalitet; läraryrket som profession; estetisk kompetens; dresskod; konkurrens;

    Sammanfattning : Syfte: Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur lärare upplever klädselns betydelse för hur man blir framgångsrik i sin yrkesroll. Om klädseln har betydelse, på vilket sätt bidrar den till lärares professionalitet? Bakgrund: Ord som professionell, kompetent och utvecklingsinriktad används flitigt i både media och marknadsföring. LÄS MER

  3. 3. Marknadsstrategier på den reformerade skolmarknaden : En undersökning om gymnasieskolors marknadsföringsmetoder

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Dan Malmström; Patrik Mårtensson; [2010]
    Nyckelord :Marketing; relationship marketing; school reform; deregulation; independent schools; high school; service business.; Marknadsföring; relationsmarknadsföring; skolreform; avregleringar; friskolor; gymnasium; tjänsteföretag.;

    Sammanfattning : I början av 1990-talet så genomförde den borgerliga regeringen friskolereformen vilket in-nebar att det statliga monopolet upplöstes och att fristående skolor kunde konkurrera på samma villkor som kommunala skolor. Detta medförde att det ekonomiska ansvaret för gymnasieskolan övertogs av respektive kommun och att skolpengen infördes. LÄS MER

  4. 4. Bland elever och kunder

    L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionen

    Författare :Henrik Hågård; Sasa Kovacevic; [2009]
    Nyckelord :gymnasieval; friskolor; företagisering; kommunala gymnasieskolor; New Public Management ; Law and Political Science;

    Sammanfattning : I denna studie undersöks det huruvida två kommunala gymnasieskolor i Malmö har företagiserats under de tio år då konkurrensen från fristående gymnasieskolor har vuxit fram. Detta görs genom att kontrastera intervjumaterial, samt nyare och äldre kvalitetsredovisningar och marknadsföringsmaterial, mot idealtyperna Företaget och Den Offentliga Organisationen. LÄS MER

  5. 5. The Ownership Effect on Motivation : A comparison between public and independent schools in Jönköping

    Magister-uppsats, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management)

    Författare :Jenny Björnberg; Ann Börjesson; [2007]
    Nyckelord :teacher; motivation; independent school; public school; lärare; motivation; friskola; offentlig skola;

    Sammanfattning : Bakgrund och Problem: Inför valet 2006 var en av valfrågorna huruvida man skulle främja friskolor eller inte. Det borgerliga blocket var mer positivt inställda till frågan än vad vänsterblocket var. Ämnet har många aspekter men en av dem gäller motivationsnivån; motivationsnivån hos såväl elever som lärare. LÄS MER