Sökning: "marknadsföring kommunala och friskolor"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden marknadsföring kommunala och friskolor.
1. Den publikfriande gymnasieskolan - Marknadiseringens effekter på musiklärarnas arbete
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Musikhögskolan i MalmöSammanfattning : Svenska gymnasieskolan har under de senaste decennierna genomgått ett antal reformer som har gjort det lättare för friskolor att etablera sig samt givit elever möjlighet att fritt välja och byta skola. Detta, kombinerat med en minskning av antalet gymnasieelever, har lett till en konkurrenssituation där skolorna måste marknadsföra sig för att vinna elever. LÄS MER
2. Professionalitet & Kläder. Intervjuer med lärare från tre olika skolor
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och didaktikSammanfattning : Syfte: Mitt syfte med denna uppsats är att undersöka hur lärare upplever klädselns betydelse för hur man blir framgångsrik i sin yrkesroll. Om klädseln har betydelse, på vilket sätt bidrar den till lärares professionalitet? Bakgrund: Ord som professionell, kompetent och utvecklingsinriktad används flitigt i både media och marknadsföring. LÄS MER
3. Marknadsstrategier på den reformerade skolmarknaden : En undersökning om gymnasieskolors marknadsföringsmetoder
Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagandeSammanfattning : I början av 1990-talet så genomförde den borgerliga regeringen friskolereformen vilket in-nebar att det statliga monopolet upplöstes och att fristående skolor kunde konkurrera på samma villkor som kommunala skolor. Detta medförde att det ekonomiska ansvaret för gymnasieskolan övertogs av respektive kommun och att skolpengen infördes. LÄS MER
4. Bland elever och kunder
L2-uppsats, Lunds universitet/Statsvetenskapliga institutionenSammanfattning : I denna studie undersöks det huruvida två kommunala gymnasieskolor i Malmö har företagiserats under de tio år då konkurrensen från fristående gymnasieskolor har vuxit fram. Detta görs genom att kontrastera intervjumaterial, samt nyare och äldre kvalitetsredovisningar och marknadsföringsmaterial, mot idealtyperna Företaget och Den Offentliga Organisationen. LÄS MER
5. The Ownership Effect on Motivation : A comparison between public and independent schools in Jönköping
Magister-uppsats, IHH, EMM (Entrepreneurskap, Marknadsföring, Management)Sammanfattning : Bakgrund och Problem: Inför valet 2006 var en av valfrågorna huruvida man skulle främja friskolor eller inte. Det borgerliga blocket var mer positivt inställda till frågan än vad vänsterblocket var. Ämnet har många aspekter men en av dem gäller motivationsnivån; motivationsnivån hos såväl elever som lärare. LÄS MER