Sökning: "marknadsföring kulturskillnader"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden marknadsföring kulturskillnader.

  1. 1. Kulturell anpassning : En fallstudie om hur ett globalt modeföretag beaktar nationella kulturskillnader vid internationell marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Ellinor Zakhour; Hanna Lundström; [2021]
    Nyckelord :Lyxkonsumtion; modeföretag; anpassning; standardisering; Kina; kulturell anpassning; internationell marknadsföring;

    Sammanfattning : Kulturella skillnader världen över leder till att företag väljer mellan standardisering och anpassning av marknadsföringsstrategier i internationaliseringsprocessen. Denna fallstudie undersöker hur modeföretaget Gucci anpassar eller standardiserar sin marknadsföring beroende på den nationella kulturen, mer specifikt den italienska och den kinesiska kulturen. LÄS MER

  2. 2. Hur framställs barnet? : En semiotisk bildanalys av individualistisk och kollektivistisk marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaper

    Författare :Eleonore Idnert Ekeskär; Caroline Berg; [2017]
    Nyckelord :Kulturskillnader; Global marknadsföring; Kollektivism; Individualism; Barndom;

    Sammanfattning : Kulturen skiljer sig åt mellan olika länder runtom i världen. Ett beteende som anses vara normalt i ett land, uppfattas istället som konstigt i ett annat. Dessa skillnader leder till att företag som verkar på den internationella marknaden måste anpassa sin marknadsföringsstrategi efter de kulturer de riktar in sig på. LÄS MER

  3. 3. Affärsvärldens kameleont : En studie på B2B nivå om interkulturella kompetenser hos en salesmanager

    Kandidat-uppsats, Institutionen för marknadsföring (MF)

    Författare :Anna Johansson; Anita Terzic; [2013]
    Nyckelord :Sales management; business relationships; global mindset; cultural differences; intercultural communication; intercultural competence; Salesmanagement; affärsrelationer; globalt tankesätt; kulturella skillnader; interkulturell kommunikation; interkulturell kompetens;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att öka förståelsen för de kompetenser en internationellsalesmanager behöver för att hantera interkulturella möten. Därför ska de kulturellaskillnader som kan uppstå i interkulturella sammanhang samt olika sätt att hantera dessaundersökas. LÄS MER

  4. 4. Framgångsrika affärer på nya marknader : En studie av Vero Modas framgångsrika etablering på den svenska marknaden

    Kandidat-uppsats, Institutionen för ekonomi och företagande

    Författare :Wei Jiang; [2011]
    Nyckelord :Kultur; utländska företag; Hofstede´s kulturdimensioner; lyckad etablering; strategier; konkurrens; Sverige; Danmark;

    Sammanfattning : Bakgrund:  Globalisering har medfört att fler utländska företag intresserat sig av utlandsetableringar. Europeiska Unionen har lett till att fler utländska företag väljer att etablera sig i medlemsländer och därmed även i Sverige. Detta har medfört att konkurrensen på den svenska marknaden ökat. LÄS MER

  5. 5. Marknadsstudie för att kartlägga kulturskillnader i Sverige kontra Norge

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Ingenjörshögskolan

    Författare :Jenny Carlsson; Frida Persson; [2009]
    Nyckelord :ta kontakt; marknadsundersökning; rekryteringsföretag;

    Sammanfattning : Impact AB är ett nystartat företag som specialiserat sig på att rekrytera svensk personal till norska företag.Impact AB inriktar främst sin verksamhet mot företag med 30-500 anställda inom teknik, ekonomi och försäljningsområdet som har ett behov av att anställa akademiker. LÄS MER