Sökning: "marknadsföring mot arbetsgivare"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden marknadsföring mot arbetsgivare.

  1. 1. Att kämpa mot gamla rykten : En kvalitativ studie om arbetet med employer branding inom offentlig sektor

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Avdelningen för arbetsvetenskap

    Författare :Tea Bergman; Elin Carlsson; [2020]
    Nyckelord :employer branding; arbetsgivarvarumärke; offentlig sektor; kommunal arbetsgivare; kommunikation; marknadsföring;

    Sammanfattning : Undersökningen är till för att klargöra hur arbetet med employer branding bedrivs av kommunala arbetsgivare samt hur det arbetet upplevs av medarbetare inom kommunerna. Studien belyser där­med både arbetsgivarnas och medarbetarnas perspektiv. LÄS MER

  2. 2. Där kompetenta medarbetare trivs - En kvalitativ studie om vad organisationer bör tänka på i strävan mot att bli en externt och internt attraktiv arbetsgivare

    C-uppsats, Handelshögskolan i Stockholm/Institutionen för marknadsföring och strategi

    Författare :Nils Johansson; Klas Andersson; [2020]
    Nyckelord :employer branding; employer attractiveness; organizational attractiveness; attractive employer; job satisfaction;

    Sammanfattning : All employers possess an employer brand and the importance of strengthening it is increasing. There is a lack of competence in many sectors and more organisations compete for the same employees. Research shows that a strong employer brand increases the chances to attract the best talents and most competent people. LÄS MER

  3. 3. Attraktiv arbetsgivare enligt produktionsarbetare : En kvalitativ studie som jämför forskning och teorier mot vad medarbetare upplever som viktiga faktorer i relationen till sin arbetsgivare för att uppleva lojalitet och ömsesidighet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Rebecca Olsson; [2020]
    Nyckelord :arbetsgivarerbjudande; arbetsgivarvarumärke; Employer Branding; Employer Value Proposition; intern marknadsföring; medarbetarlojalitet; produktionsavdelning; produktionsarbetare; reciprocitet;

    Sammanfattning : Medarbetare är en av de viktigaste faktorerna inom organisationer för att nå framgång och särskilja sig från konkurrenter. Genom att utveckla ett attraktivt arbetsgivarvarumärke för både den externa och den interna marknaden kan organisationer locka och behålla kompetenta medarbetare. LÄS MER

  4. 4. Attrahera och behålla personal : En studie om attraktivitet på Högskolan Dalarna

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Personal och arbetsliv

    Författare :Lisa Johansson; Hanna Eriksson; [2018]
    Nyckelord :Employer Branding; Employer Value Proposition - EVP; Attracting and Retaining; Internal Marketing.; Employer Branding; Employer Value Proposition - EVP; attrahera och behålla; intern marknadsföring.;

    Sammanfattning : Flera forskare skriver om vikten av att vara en attraktiv arbetsgivare, som idag är viktigare än någonsin, speciellt när konkurrensen om personal ökar. Genom att skapa ett attraktivt arbetsgivarvarumärke ökar chanserna att attrahera och behålla kompetent personal (Ehrenborg & Höglund, 2016). LÄS MER

  5. 5. Arbetsgivarnas hemsida, en outnyttjad rekryteringskanal : lEn studie om hur hemsidan används till att attrahera nya medarbetare och om budskapet som förmedlas inkluderar kvinnor och män

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Pedagogiska institutionen

    Författare :Patricia Aronsson; Alexandra Klefbohm; [2015]
    Nyckelord :hemsida; kommuikationskanal; attribut; könskodade ord; bilder.;

    Sammanfattning : Denna uppsats grundar sig i tesen om att arbetsgivare inte tar tillvara på hemsidan som en kommunikationskanal för att locka till sig potentiella medarbetare och att budskapet som förmedlas inte alltid är genomarbetat utifrån ett jämställdhetsperspektiv. Tidigare forskning har undersökt jobbannonsens utformning och budskapet som förmedlas via denna medan hemsidan, som är en etablerad informationskälla, i mindre utsträckning berörts av forskningen. LÄS MER