Sökning: "marknadsföring på 60-talet"

Hittade 2 uppsatser innehållade orden marknadsföring på 60-talet.

  1. 1. Sälja grej med tjej, är det okej? : En kvalitativ studie om konsumenters attityd till reklam medsexualiserade kvinnor

    Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Företagsekonomi

    Författare :Viktoria Knutsson; [2018]
    Nyckelord :Advertisement; sexualization; objectification; marketing; women; attitude; sex; Reklam; sexualisering; objektifiering; marknadsföring; kvinnor; attityd; attitydundersökning; sex;

    Sammanfattning : Kvinnors kroppar används ofta i reklam som dekorativa föremål. De skildras ofta iundergivna roller och framställs vanligen som om deras uppgift är att tillfredsställamannen. Det här gör då att kvinnor i reklam ofta objektifieras eller sexualiseras, ochden här typen av reklam har ökat sedan 60-talet. LÄS MER

  2. 2. Bad Girls and Good Boys: Språk, musik och image 1962-1964

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Musikvetenskap

    Författare :Fia Skärblom; [2016]
    Nyckelord :Beatles; music; Ronettes; gender; Performing Arts;

    Sammanfattning : I denna uppsats undersöks manliga och kvinnliga skillnader inom image, marknadsföring och musik under årtalen 1962-1964. För att göra detta används amerikanska girl groups, exempelvis The Ronettes, och det brittiska bandet The Beatles som referenser och utgör grunden för de analyser som utförs i uppsatsen. LÄS MER