Sökning: "marknadsföring psykologiska faktorer"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade orden marknadsföring psykologiska faktorer.

  1. 1. Jag vill inte skryta men tröjan är svindyr

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Olle Grönvall; Emilia Ewa Marianne Nilsson Mörnstam; Ebba Sandvig; [2022]
    Nyckelord :inre motiv; yttre motiv; marknadsföringsbudskap; lyxvarumärken; konsumtion; Business and Economics;

    Sammanfattning : Titel: Jag vill inte skryta men tröjan är svindyr – en experimentell studie om sociala och personliga motiv bakom lyxkonsumtion Ämne/kurs: FEKH29, Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 högskolepoäng Författare: Olle Grönvall, Emilia Nilsson Mörnstam, Ebba Sandvig Handledare: Johan Gromark Nyckelord: inre motiv, yttre motiv, marknadsföringsbudskap, lyxvarumärken, konsumtion Syfte: Syftet med studien är att genom ett experiment undersöka huruvida sociala eller personliga motiv ligger bakom konsumtion av lyxprodukter samt effekten av marknadsföringsbudskap. Teoretiskt ramverk: Studiens teoretiska ramverk är utformat för att analysera samt bekräfta eller förkasta studiens två hypoteser. LÄS MER

  2. 2. Två sidor av ett spelmynt : En studie om attityden kring spel om pengar inom lagidrott i Värmland

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för sociala och psykologiska studier (from 2013)

    Författare :Malin Fredriksson; Madelene Rone; [2019]
    Nyckelord :Attityd till spel om pengar; lagidrott; könsskillnader; sponsring; spelproblem;

    Sammanfattning : Idag livnär spelindustrin Sveriges största folkrörelse - idrotten som är en hälsofrämjande arena. Samtidigt har spel om pengar kommit att bli mer uppmärksammat under de senaste åren som ett växande individ- och samhällsproblem. LÄS MER

  3. 3. Entrepreneurial Venture Failure Experiences : An analysis into causes, costs, and outcomes of venture failure

    Magister-uppsats, KTH/Entreprenörskap och Innovation; KTH/Industriell Marknadsföring och Entreprenörskap

    Författare :Amirali Piadehbasmenj; [2016]
    Nyckelord :Failure; Venture Failure; Entrepreneur Failure; Business Failure; Bankruptcy; Discontinuity; Insolvency; Liquidation; Dissolution; Causes of Failure; Costs of Failure; Financial Costs of Failure; Social Costs of Failure; Psychological Costs of Failure; Cope with Failure; Venture Recovery; Re-entry into Entrepreneurship; Financial loss; Outcome from Failure; Learning from Failure.; Misslyckande; Företaget Fel; Entreprenör misslyckande; Konkurser; Konkurs; Likvidation; Upplösning; Orsaker till misslyckande; Kostnader för fel; Finansiella kostnaderna för ett misslyckande; Sociala kostnaderna för ett misslyckande; Psykologiska kostnaderna för ett misslyckande; klara fel; Ekonomisk skada; Entreprenöriella processen.;

    Sammanfattning : Research on entrepreneurship focuses on success which ignores the high failure rate of new ventures. Many new ventures fail so how entrepreneurs deal with it when their venture fails? Successful entrepreneurs praising the advantages of failure as a valuable teacher. LÄS MER

  4. 4. ENTREPRENEURIAL VENTURE FAILURE EXPERIENCES : AN ANALYSIS INTO CAUSES, COSTS, ANDOUTCOMES OF VENTURE FAILURE

    Master-uppsats, KTH/Industriell Marknadsföring och Entreprenörskap

    Författare :AMIRALI PIADEHBASMENJ; [2016]
    Nyckelord :Failure; Venture Failure; Entrepreneur Failure; Business Failure; Bankruptcy; Discontinuity; Insolvency; Liquidation; Dissolution; Causes of Failure; Costs of Failure; Financial Costs of Failure; Social Costs of Failure; Psychological Costs of Failure; Cope with Failure; Venture Recovery; Re-entry into Entrepreneurship; Financial loss; Entrepreneurial Process; Re-motivation Re-entry theories; Outcome from Failure; Learning from Failure.; Misslyckande; Företaget Fel; Entreprenör misslyckande; Konkurser; Konkurs; ;

    Sammanfattning : Forskning om entreprenörskap fokuserar på framgång som ignorerar den höga felfrekvensen av Nya företag. Många nya företag misslyckas så hur entreprenörer hantera det när deras företag misslyckas? Framgångsrika entreprenörer prisar fördelarna med misslyckande som en värdefull lärare. LÄS MER

  5. 5. Offentlig sektor och employer brand - Hur attraherar och behåller man arbetskraft inom offentlig sektor?

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskap

    Författare :Jimmy Silfver; Caroline Persson; [2013-01-10]
    Nyckelord :Employer brand; Psykologiska kontrakt; Attrahera arbetskraft; Behålla arbetskraft; Offentlig sektor;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie har varit att i en större kommun i Västra Götalandsregionen undersöka högre tjänstemäns, tankar och upplevelser gällande offentlig sektor som en attraktiv arbetsgivare. Vidare studerades den aktuella organisationens skapande av sitt egna employer brand under sina anställningsprocesser. LÄS MER