Sökning: "marknadsföring reklamfilmer"

Visar resultat 1 - 5 av 82 uppsatser innehållade orden marknadsföring reklamfilmer.

  1. 1. Elbilen och den gröna marknadsföringsparadoxen : En kritisk multimodal diskursanalys av elbilsreklam

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för konst, kultur och kommunikation (K3)

    Författare :Ida Eriksson; [2023]
    Nyckelord :Electric vehicles; Car commercials; Green capitalism; Green marketing; Multimodal discourse analysis; Environmental Communication; Elbilar; Bilreklam; Grön kapitalism; Grön marknadsföring; Multimodal diskursanalys; Miljökommunikation;

    Sammanfattning : Hur bidrar reklamfilmer till att producera och reproducera klimatdiskurser i samhället? Genom att undersöka tre svenska reklamfilmer som marknadsför elbilar syftar studien till att öka förståelsen för hur reklam samspelar med allmänhetens åsikter om miljöfrågor. De aktuella bilmärkena är Kia, Volkswagen och Volvo. LÄS MER

  2. 2. Feminism till salu! : En kvalitativ multimodal socialsemiotisk analys som undersöker hur femvertising materialiseras i tre svenska reklamfilmer

    Kandidat-uppsats, Jönköping University/HLK, Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Johanna Sjöholm; Tilda Andersson; [2023]
    Nyckelord :feminism; femvertising; advertising feminism; advertising; feministic communication; communicating feminism; feministic advertising; femwashing; stereotypes; stereotypic advertising; gender roles; gender roles in advertising; feministisk marknadsföring; feministisk marknadskommunikation; femvertising; feministisk reklam; feminism reklam; kvinnlig reklam; kvinnor reklam; kvinnor marknadsföring; stereotyper; stereotypisk reklam; marknadsföring stereotyper; könsroller; könsroller i marknadskommunikation; könsroller i reklam;

    Sammanfattning : Selling Feminism is a qualitative multimodal social-semiotic analysis that examines and maps how social-semiotic resources are used to materialize femvertising in Swedish marketing communication. The study also discusses what the use of the identified resources can say about the Swedish culture's perception of feminism and the meaning of femvertising. LÄS MER

  3. 3. Kulturella anpassningar i reklamfilm : En kvalitativ innehållsanalys av Ikeas och Mujis reklamfilmer på den svenska och japanska marknaden

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Märta Westin; Jenny Aspemo; [2023]
    Nyckelord :Ikea; Muji; tvärkulturell marknadsföring; kulturell anpassning; reklamfilm;

    Sammanfattning : Ikea och Muji är två multinationella företag vars affärsidéer utgår från att sälja heminredning i en tillgänglig prisklass. Företagande över olika geografiska marknader ställer i sin tur särskilda krav på marknadsföringen, som kräver anpassning till den lokala kulturen i fråga. LÄS MER

  4. 4. Konsten att bygga en stark & värdefull varumärkesidentitet

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Alexandra Adwani; Moa Ekberg; Antonia Ohlsson; [2023]
    Nyckelord :Marknadsföring; Varumärkesidentitet; Varumärkespersonlighet; Design; Digital Storytelling; Reklamfilmer; Business and Economics;

    Sammanfattning : Forskningsfråga: Hur presenteras reklamfilmer av ett nytt varumärke för att bygga en stark och värdefull varumärkesidentitet? Syftet: Syftet med studien är att urskilja vad det är i Polestars reklamfilmer som skapar dess styrka i varumärkesidentiteten och hur reklamfilmerna porträtterar varumärkets identitet och personlighet. Denna studie syftar till att bidra med insikt och kunskap hur varumärken kan dra nytta av vikten att förmedla en stark varumärkesidentitet via reklamfilmer. LÄS MER

  5. 5. Länge leve den feministiska rakhyveln...eller? : En multimodal kritisk diskursanalys av Billie Inc:s reklamfilmer på YouTube

    Kandidat-uppsats, Örebro universitet/Institutionen för humaniora, utbildnings- och samhällsvetenskap

    Författare :Olivia Callaghan; Vilma Grahn Lindahl; [2023]
    Nyckelord :Femvertising; feminism; genuskonstruktioner; kommodifierad feminism; postfeminism; multimodal kritisk diskursanalys; reklam; stereotyper; Youtube;

    Sammanfattning : Denna uppsats undersöker hur feministiska budskap kommodifierar och exploaterar marknadsföring riktat till kvinnor, även kallat femvertising. Detta har gjorts genom en multimodal kritisk diskursanalys (MCDA) av det amerikanska rakhyvelföretaget Billie Inc:s två reklamfilmer Project body hair från 2019 och Think of a woman från 2021. LÄS MER