Sökning: "marknadsföring religion"

Visar resultat 1 - 5 av 12 uppsatser innehållade orden marknadsföring religion.

  1. 1. Sakral Marknadsföring : religion i svensk reklam från början av 1900-talet.

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för kulturvetenskaper (KV)

    Författare :Emma Fransson; [2021]
    Nyckelord :religion; mediatization; banal religion; advertising; religion; medialisering; banal religion; reklam.;

    Sammanfattning : The aim of this study is to investigate how religious symbols have been used in marketing historically and how the use of religion in advertising may reflect different conceptions of religiosity. In this study, we look at which religions are used in marketing, whether it is possible to see a change in usage over time, and what it is about the religious symbols that makes them favorable to use in advertising. LÄS MER

  2. 2. Var kommer mina kläder ifrån? : En kvalitativ studie om hur uppfattningen och informationen om Country of Manufacture påverkar konsumenters köpbeslut

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Företagsekonomi

    Författare :Melina Campoverde Morales; Dilnoza Khusnuddinova; [2021]
    Nyckelord :Country of Origin; Country of Manufacture; Buyer Decision Process; The Consumer Attraction- Repulsion Matrix; International Marketing; Stereotypes; Country of Origin; Country of Manufacture; Köpbeslutsprocessen; The Consumer Attraction-Repulsion Matrix; Internationell marknadsföring; Stereotyper;

    Sammanfattning : Syfte: Denna studie syftar till att undersöka hur konsumenters köpbeslut påverkas utifrån deras kunskap och uppfattning om produkters tillverkningsland (Country of Manufacture). Metod: I denna studie används den kvalitativa forskningsmetoden där datainsamlingen utfördes genom 10 kvalitativa semistrukturerade intervjuer via telefonsamtal och Zoom-möten. LÄS MER

  3. 3. DE KULTURELLA FAKTORERNAS INVERKAN PÅ TURISM : - En studie om resemotiv bland medborgare i Förenade Arabemiraten samt Qatar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Abir Stenhammar; Belen Paz Rivero; Linda Svärdman; [2017]
    Nyckelord :United Arab Emirates; Dubai; Qatar; Sweden; motivation studies; push-pull strategy; cultural factors; cultural differences; word of mouth; destination decision making; tourism; Förenade Arabemiraten; Dubai; Qatar; Sverige; motivationsstudier; push- och pull teorin; kulturella faktorer; kulturella skillnader; Word of mouth; destinations val; turism;

    Sammanfattning : Under de senaste decennierna har turismen i världen ökat kraftigt, inte minst i Sverige. Turistindustrin står inför många utmaningar och då konkurrensen ökar och avstånden krymper mellan olika länder och världsdelar är det viktigt att beakta de kulturella skillnader som finns och vad vi bör känna till om dessa skillnader när det gäller turism. LÄS MER

  4. 4. Kom och köp min tro! : En religionssociologisk studie om Svenska kyrkans utbud i sociala medier.

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Teologiska institutionen

    Författare :Matildha Grip; [2017]
    Nyckelord :Rational choice theory; Mediatization; Svenska kyrkan; Utbud; Marknadsföring; Medialisering; Teorin om rationella val;

    Sammanfattning : This study has examined the content of the Swedish Church's posts on the social network media Facebook and Instagram. The posts were published during September to November 2017, which is about 90 posts. I have also analysed if the posts could be seen as marketing in this particular media form. LÄS MER

  5. 5. Mångfald - en komplicerad självklarhet?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för tjänstevetenskap

    Författare :Sara Nöjd; Annie Nyqvist; [2016]
    Nyckelord :Mångfald; kategorisering; diskriminering; mångkulturell marknadsföring; relationsmarknadsföring; storytelling; showcase.; Cultural Sciences; Social Sciences; Business and Economics;

    Sammanfattning : Sammanfattning Syftet med denna uppsats är att undersöka om, och i så fall vilken, betydelse mångfald har när en plats marknadsför sig mot dess invånare. Då vårt studieobjekt är Helsingborgs stad har vi applicerat våra teoretiska resonemang på huruvida en organisation använder mångfald i marknadsföring för att främja goda relationer mellan kommunen och invånarna. LÄS MER