Sökning: "marknadsföring skönhetsideal"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden marknadsföring skönhetsideal.

  1. 1. Victoria’s Secret vs samhällets ideal : En kvalitativ studie om om hur krisen 2018 påverkat Victoria’s Secret som varumärke och dess relation med konsumenterna

    Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för kommunikation, kvalitetsteknik och informationssystem (2023-)

    Författare :Loisa Svedbäck; Sara Lindblom; [2023]
    Nyckelord :Victoria’s Secret; kriskommunikation; varumärkesimage; marknadsföring; samhällsideal;

    Sammanfattning : • Problemformulering och syfte: 2018 hamnade Victoria’s Secret i en kris. Krisen bröt ut när Ed Razek, före detta marknadschef för Victoria's Secret, gjorde kontroversiella uttalanden om transpersoner och om större modeller i en intervju. LÄS MER

  2. 2. Dags att ändra skönhetsidealen : Dove Reverse selfie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amna Basil Hussain; [2022]
    Nyckelord :Skönhetsideal; Femvertising; Kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : Feminism som marknadsvara - en semiotisk analys av Doves  Reverse selfie kampanj. Varje dag utsätts vi för reklam med olika kommersiella budskap. Det är därför det är viktigt för företag att marknadsföra sig med något speciellt för att sticka ut. Flera företag har börjat ta del av samhällsdiskurser som marknadsstrategi. LÄS MER

  3. 3. Love yourself – men hur? En kvalitativ studie av svenska skönhetsföretags framställning av femvertising

    Kandidat-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Emma Broberg; [2020]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie var att undersöka hur de svenska skönhetsföretagen CAIA Cosmetics, Rebecca Stella Beauty, Indy beauty och Viva La Diva använder sig av budskap som hyllar kvinnor på sina webbsidor. Denna typ av budskap kallas för femvertising och definieras som ”marknadsföring vilken använder sig av olika budskap om att stärka kvinnor och bryter mot stereotypa framställningar av kvinnor” (Åkestam et al. LÄS MER

  4. 4. Hur retusch påverkar skönhetsannonsers attraktion : En studie om målgruppens åsikter och köplust

    Kandidat-uppsats, Grafisk teknologi

    Författare :Maria Matsson; [2013]
    Nyckelord :retouch; beauty ideals; social attitudes; marketing; attractiveness; inclination to buy; retusch; skönhetsideal; samhällsattityd; marknadsföring; attraktionskraft; köplust;

    Sammanfattning : Tidigare studier som gjorts inom området visade att kvinnor anser att kvinnors skönhet inte är värderad enligt rimliga normer i vårt samhälle. Hård retuschering motarbetas på många håll, bland annat genom att organisationer som ASA (Advertising Standards Authority) och politiska partier som Liberaldemokraterna i Storbritannien arbetar för att missledande retuschering ska försvinna. LÄS MER

  5. 5. Varför Lägga Sig Under Kniven?

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Philip Andersson Reutner; Lina Asplund; Katarina Öhman; [2008]
    Nyckelord :Marknadsföring; Plastikkirurgi; Skönhetsideal; Motivation; Normalitet; Management of enterprises; Företagsledning; management; Business and Economics;

    Sammanfattning : Vårt primära syfte är att undersöka vad för motiv unga kvinnor har när de väljer att ta till en plastikkirurgi för att se vackrare ut. Samtidigt vill vi studera hur kroppen har blivit ett medel för att framhäva sig själv i dagens samhälle... LÄS MER