Sökning: "marknadsföring skivbolag"
Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden marknadsföring skivbolag.
1. Människan och musikbranschen : En studie av det samtida musiklandskapet efter introduktionen av musikstreaming och sociala medier
M1-uppsats, Mittuniversitetet/Institutionen för data- och elektroteknik (2023-)Sammanfattning : Tillsammans med bland annat digitaliseringen av musik och den illegala fildelningen är musikstreaming en av de största förändringarna som vi har varit med om i musikbranschen. I takt med att musikstreamingen har växt och blivit mer populär har det även inneburit att artister inte längre behöver skriva skivkontrakt med skivbolag om de inte vill. LÄS MER
2. "Sociala medier är magi för en musiker"
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Titel: “Sociala medier är magi för en musiker” - En kvalitativ studie om samarbetet mellan artister och skivbolag, samt de framstående orsaker som satt relationen i förändring Kurs: FEKH29 Företagsekonomi: Examensarbete i marknadsföring på kandidatnivå, 15 hp. Författare: Jon Karlsson, Johanna Lindell & Johan Nikolai Handledare: Oskar Christensson Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka marknadsföringens betydelse för samarbetet mellan skivbolag och artister. LÄS MER
3. Vad gör en talangscout? : En kvalitativ studie om A&R:s med avgränsning till hiphop
Kandidat-uppsats, Högskolan Dalarna/Ljud- och musikproduktionSammanfattning : Sedan Floréns studie om talangscouter 2010 har musikbranschen utvecklats enormt. Då det blivit enklare för oetablerade artister att bedriva sitt artisteri själva över internet utan hjälp av skivbolag har olika medieplattformar upplevt en övermättnad av ’talanger’ inom musik. LÄS MER
4. Artistens entreprenörskap
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för musik, pedagogik och samhälleSammanfattning : Teknikens utveckling och kommersialiseringen av internet har förändrat musikindustrins spelplan. Numera är artister inte lika beroende av skivbolag som finanserar dyra studiotimmar med mera utan kan själva åstadkomma en hög inspelningskvalitet med billigare utrustning. LÄS MER
5. Skivbolagens roll i musikbranschen : En kvalitativ studie om skivbolagens roll
Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för samhällsvetenskaperSammanfattning : I takt med den digitala revolutionen har vidden av skivbolagens aktiviteter reducerats. Idag kan individer göra mycket på egen hand som skivbolagen traditionellt sett gjort för sina artister. Rollen som de spelar anses inte vara lika väsentlig i en artists karriär till följd av digitaliseringen. LÄS MER