Sökning: "marknadsföring stockholm turism"

Visar resultat 1 - 5 av 10 uppsatser innehållade orden marknadsföring stockholm turism.

  1. 1. Vilka marknadsföringsstrategier är lämpliga för evenemang inom maratonlopp för att locka besökare? : En jämförande studie där en litteraturstudie framställs och jämförs med hur Stockholm Marathons aktörer arbetar med marknadsföringsstrategier för att locka besökare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Elvira Jerkovic; Petronella Isaksson; [2023]
    Nyckelord :Stockholm Marathon; marathon; event; marketing strategies; visitors; tourism; sport tourism; Stockholm Marathon; maratonlopp; evenemang; event; marknadsföringsstrategier; besökare; turism; sportturism;

    Sammanfattning : Marknadsföringsstrategier är ett redskap som kan användas i flera syften av flera olika aktörer, bland annat företag, föreningar och andra verksamheter. I denna studie undersöks evenemanget Stockholm Marathon och vilka marknadsföringsstrategier deras aktörer använder i syfte att attrahera besökare till deras event för att därefter kunna sammanställa vilka marknadsföringsstrategier som är lämpliga för evenemang inom maratonlopp. LÄS MER

  2. 2. Destination Sandhamn : En studie om hur ett ösamhälle skapas med berättelser

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kulturantropologi och etnologi

    Författare :Gunilla Pettersson; [2021]
    Nyckelord :Sandhamn; skärgård; turism; marknadsföring; kulturmiljö; etnologi; berättelser; mindscape; skärgårdsidyll; konsumtion; historia.;

    Sammanfattning : Ösamhället Sandhamn ligger på Sandön i Stockholms skärgård och är för de flesta känt som ett besöksmål för turister. Namnet Sandhamn används ofta för både byn och hela ön. Syftet med uppsatsen är att undersöka hur platsen Sandhamn laddas med betydelse genom olika aktörers berättelser. LÄS MER

  3. 3. Destinationslojalitet i Stockholm : En studie om det strategiska arbetet mot internationella marknader ur ett destinationslojalitetsperspektiv

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Adam Akkaya; Maria Åberg; [2020]
    Nyckelord :Destination loyalty; visitor loyalty; marketing; marketing strategies; international markets; repeat visitors; repeat visitation; Destinationslojalitet; besökslojalitet; marknadsföring; marknadsföringsstrategi; internationella marknader; återkommande besökare; återbesök;

    Sammanfattning : Over the past several years destination loyalty has begun to take up an increasing amount of focus within the tourism research field. While there are still a number of question marks of its different aspects and true value to the destination, the subject has been described as prioritized. LÄS MER

  4. 4. Film- och litteraturturism i Sverige : En kvalitativ studie av Wallanderland i Ystad och Millenniumtrilogin i Stockholm

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Supavadee Disayabuttra; Mira Ottosson; [2020]
    Nyckelord :Film and literature tourism; Wallander; Millennium; netnography; place marketing; commodification; digital marketing; Film- och litteraturturism; Wallander; Millennium; netnografi; platsmarknadsföring; kommodifiering; digital marknadsföring;

    Sammanfattning : To travel in the footsteps of movies and books is something that attracts more and more tourists and the research in the field has often focused on the motivation of tourists when choosing a destination. This study instead focuses on how the businesses that organize the attractions work. LÄS MER

  5. 5. Att sälja Stockholm till frimärkssamlare : En studie om hur en mötesarrangör kan marknadsföra Stockholm som turistdestination gentemot internationella konventdeltagare

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Turismvetenskap

    Författare :Eliza Hoelstad; Anna Stattin; [2018]
    Nyckelord :Philatelist; WHOPs; convent; marketing; packaging; tourism; frimärkssamlare; WHOPs; konvent; marknadsföring; paketering; turism;

    Sammanfattning : Ett konvent för frimärkssamlare kommer äga rum i Stockholm år 2019 där internationella besökare kommer närvara. Studier visar att konventindustrin möjliggör ekonomisk tillväxt för destinationen där konventet hålls. Dessvärre finns begränsad forskning kring ämnet. LÄS MER