Sökning: "marknadsföring tjejer"

Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden marknadsföring tjejer.

  1. 1. REKLAMENS UPPLEVDA TROVÄRDIGHET - En studie om unga kvinnors uppfattning och värdering av reklamens trovärdighet på det sociala mediet Instagram

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för journalistik, medier och kommunikation

    Författare :Linn Rönnvall; Sofie Özaras; [2022-02-24]
    Nyckelord :Electronic word-of-mouth; Receptionsforskning; Trovärdighet; Reklam; Instagram; Influencer Marketing; Marknadsföring; Unga Kvinnor;

    Sammanfattning : Syfte: Studiens huvudsakliga syfte är att studera huruvida unga svenska tjejer mellan åldrarna 20-25 år uppfattar trovärdigheten av reklam på sociala medieplattformen Instagram. Värderas reklamens trovärdighet olika beroende på vilken sorts reklam det är samt hur den förmedlas? Teori: Electronic word-of-mouth, receptionsforskning Metod: Kvalitativ studie Material: Individuella semistrukturerade intervjuer Resultat: Studiens centrala resultat är att reklamens upplevda trovärdighet påverkas av en mängd olika faktorer såsom den upplevda genuiniteten i reklamen, influencers relation till produkten, hur personlig reklamen uppfattas, den uppfattade kommersialiteten i influencers reklam samt hur influencern uttrycker sig i förhållande till produkten som marknadsförs. LÄS MER

  2. 2. Hur marknadsför man till den teknikdrivna generationen som ständigt utsätts för ny information? : Tjejer tillhörande generation Z: deras attityd och köpintention av marknadsföring på Instagram.

    Kandidat-uppsats, Mälardalens universitet/Akademin för ekonomi, samhälle och teknik

    Författare :Isabelle Geidemark; Jessica Hovergren Multas; [2022]
    Nyckelord :Instagram; Attityd; Köpintention; Marknadsföringsverktyg.;

    Sammanfattning : Frågeställning: Vilken attityd och köpintention finns hos tjejer i generation Z i relation till marknadsföring på Instagram? Är köpintentionen positivare för en typ av marknadsföring på Instagram?  Syfte: Syftet studien är att undersöka tjejer i generation Z’s attityder och köpintentioner av marknadsföring på Instagram. Vad det är för marknadsföring som når ut genom bruset? Av en beskrivande analys av enkätsvaren kan resultatet av denna studie hjälpa företag att förstå deras kunders preferenser inom marknadsföring på Instagram, där tjejer tillhörande generation Z är målgruppen. LÄS MER

  3. 3. Mänsklig närvaro i annonser på Instagram : Att skapa positiva intryck i Instagramannonsering utifrån ett miljöpsykologiskt perspektiv

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för medier och design

    Författare :Amanda Andersson; Maria Nilsson; [2021]
    Nyckelord :Human presence; Instagram marketing; Positive advertisement; Mänsklig närvaro; Marknadsföring på Instagram; Positiva annonser;

    Sammanfattning : The purpose of this study is to explore how ads on Instagram can create a positive attitude for the recipient. This was investigated through a quantitative survey where the respondents, girls belonging to generation Z, got to choose between ads, identify what caught their interest and describe their experience of the ads. LÄS MER

  4. 4. Betydelsen influencers har för unga tjejer : En kvalitativ studie om influencers påverkan på 16 - 20 åringars tjejers köpbeteende och sociala identitet

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaper

    Författare :Sally Westling; Amanda Kantola; [2021]
    Nyckelord :Instagram; influencers; social identity; consumer buying-behaviour; Influencers; Instagram; social identitet; köpbeteende;

    Sammanfattning : I dagens samhälle är Instagram och influencers ett väldigt vanligt fenomen bland unga. Idag kan influencers nå ut med marknadsföring av produkter på ett helt nytt sätt än vad reklam och reklamföretag gör. De som använder sig av Instagram i störst utsträckning är tjejer i ung ålder. LÄS MER

  5. 5. Individanpassad enligt vem? Riktad marknadsföring på Instagram ur ett konsumentperspektiv

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Emelie Pedersen Steen; [2019]
    Nyckelord :Individanpassad; Reklam; Annons; Sociala Medier; Konsument; Personalized; Advertising; Social Media; Consumer; Commercial;

    Sammanfattning : Följande studie har syftat till att undersöka hur Instagrams primära användargrupp i Sverige upplever riktad marknadsföring från företag som aktivt placerar sig på Instagram. Studien har haft en kvalitativ utformning och de metoder som använts för insamlingen av data har varit sju enskilda djupintervjuer med tjejer i åldrarna 20-25 år, vilket är en del av Sveriges primära användargrupp idag. LÄS MER