Sökning: "marknadsföring tobak"

Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden marknadsföring tobak.

  1. 1. Less på Smokeless : En analys av rökfri tobaks karaktäriseringar i nyhetsmedier

    L2-uppsats, Uppsala universitet/Ekonomisk-historiska institutionen

    Författare :Edvin Strid; [2023]
    Nyckelord :ekonomisk historia; historia; marknadsföring; media; nyheter; rökfri; Smokeless; snus; tobak; Tobaksbolaget;

    Sammanfattning : In 1973 the first portioned oral moist tobacco (snus) in Sweden is launched unto the markets by Svenska Tobaksbolaget AB. The product was called Smokeless and was meant to be regarded as an alternative to, at the time, very popular cigarettes. LÄS MER

  2. 2. Lyfts attityden av LYFTs marknadsföring? : En studie om hur individens attityd kan komma att påverkas av LYFTs marknadsföringsaktiviteter på Instagram

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Carl Sandvik; Kristoffer Jonsson; [2022]
    Nyckelord :Marknadsföring; Kontroversiella produkter; Nikotin; Sociala medier; Attityd; Beteende;

    Sammanfattning : Den här studien har studerat bolaget British American Tobacco ABs serie nikotinportioner LYFT. Nikotinportioner påminner om det traditionella portionssnuset men omfattas inte av de lagar som förhindrar marknadsföring av produkter innehållandes tobak. LÄS MER

  3. 3. Särskild måttfullhet vid marknadsföring av tobaksprodukter - En analys av huruvida underrättsdomstolarna bedömer begreppet särskild måttfullhet utifrån lagens syfte

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Juridiska institutionen; Lunds universitet/Juridiska fakulteten

    Författare :Arman Mohajeri Falah; [2021]
    Nyckelord :Civilrätt; Private law; Särskild måttfullhet; tobak; marknadsföring; Law and Political Science;

    Sammanfattning : The concept of particular moderation has governed the marketing of tobacco products since 1975. As a general rule, marketing of tobacco products is forbidden. One of the exceptions to this general rule is that commercial messages within shops may occur as long as they are not reaching out to people, intrusive or inciting the use of tobacco. LÄS MER

  4. 4. LYFT - varumärket som startade snusapokalypsen : En kvalitativ studie om varumärket LYFTs marknadsföring ur ett etiskt perspektiv

    M1-uppsats, Karlstads universitet/Institutionen för geografi, medier och kommunikation (from 2013)

    Författare :Ella Alvin; Linnéa Jarefjäll; [2020]
    Nyckelord :Marknadsföring; tobak; media; ungdomar; reklam;

    Sammanfattning : Den här undersökningen grundar sig i varumärket LYFT och marknadsföringen av deras nikotinpåsar ur ett etiskt perspektiv. Vi ansåg att det skulle vara intressant att få veta mer om hur konsumenterna själva ser på marknadsföringen av LYFT, vilka de riktar sin marknadsföring till och huruvida det är etiskt rätt att marknadsföra en beroendeframkallande produkt med hjälp utav bland annat influencers med en ung följarskara. LÄS MER

  5. 5. Standardiserade cigarettpaket, en inskränkning i varumärkesrätten?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Kristin Kylstad; [2015]
    Nyckelord :standardiserade cigarettpaket; tobak; folkhälsa; varumärkesrätt; tobaksförpackningar; marknadsföring; varumärken; TRIPS-avtalet;

    Sammanfattning : .... LÄS MER