Sökning: "marknadsförings teorier"

Visar resultat 11 - 13 av 13 uppsatser innehållade orden marknadsförings teorier.

  1. 11. Flyg Nordic eller fly Nordic? : En studie om lojalitet bland tjänsteresenärer i Umeå och Luleå

    Kandidat-uppsats, Handelshögskolan vid Umeå universitet

    Författare :Joon Petersson; Johanna Wahlberg; [2007]
    Nyckelord :Business-to-business; CRM; lojalitet; flygindustri; tjänsteresenärer;

    Sammanfattning : På 1970-talet var flygbolaget Southwest Airlines en av pionjärerna inom området lojalitetsprogram då de införde bonusprogrammet ”Sweetheart Stamps” för sina tjänsteresenärer. Många flygbolag följde efter och idag har nästan varje flygbolag sitt eget bonusprogram. LÄS MER

  2. 12. Sambandet mellan kund- och marknadsinformation och företags ekonomiska utveckling – en studie av åkeribranschen i Sverige.

    D-uppsats, Göteborgs universitet/Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Oscar Sandblom; David O'Donnell; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Bakgrund och problem I mycket av marknadsförings- och strategilitteraturen påstås kund- och marknadsinformation ofta ha stor betydelse för ett företags ekonomiska utveckling. Betydelsen av kund- och marknadsinformation anses dessutom ha ökat, bland annat på grund av att konkurrensen blivit allt hårdare då lokala marknader blivit globala. LÄS MER

  3. 13. GANT : En svensk amerikansk dröm

    Kandidat-uppsats, Företagsekonomiska institutionen

    Författare :Tomas Elg; Caroline Östlund; Anders Lodin; [2006]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Problem I en alltmer global affärsvärld där nationers exklusiva rätt till sina egna associationer och ursprungs markörer har upphört och de har övergått till att bli ett marknadsförings verktyg. Hur kan företag använda sig av associationer och ursprungsmarkörer som verktyg för att skapa starka varumärken och vilka problem kan uppstå i användandet av dessa verktyg? Syfte Vi vill genom en kvalitativ studie undersöka den varumärkesbyggande processen inom Gant och se hur de använder sig av associationer och ursprungsmarkörer för att stärka sitt varumärke. LÄS MER