Sökning: "marknadsföringsbegrepp"

Visar resultat 1 - 5 av 9 uppsatser innehållade ordet marknadsföringsbegrepp.

  1. 1. Dags att ändra skönhetsidealen : Dove Reverse selfie

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Amna Basil Hussain; [2022]
    Nyckelord :Skönhetsideal; Femvertising; Kommodifierad feminism;

    Sammanfattning : Feminism som marknadsvara - en semiotisk analys av Doves  Reverse selfie kampanj. Varje dag utsätts vi för reklam med olika kommersiella budskap. Det är därför det är viktigt för företag att marknadsföra sig med något speciellt för att sticka ut. Flera företag har börjat ta del av samhällsdiskurser som marknadsstrategi. LÄS MER

  2. 2. Blogg som jobb : En studie om att ha yrkestitel bloggare

    Kandidat-uppsats, Högskolan Väst/Avd för informatik

    Författare :Matilda Salekärr; Linda Hedman; [2016]
    Nyckelord :Bloggers; sponsors; marketing; Word-of-mouth; blogosphere; collaboration; bloggare; sponsorer; marknadsföring; Word-of-mouth; bloggosfär; samarbete;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka aktiva bloggares syn på yrket bloggare, sin egen blogg och bloggandet i allmänhet. Bloggen som yrke är ett område där tidigare forskning undersöker läsarnas och företagens interaktion med bloggaren. LÄS MER

  3. 3. Varumärkesskydd för personnamn – ett nödvändigt komplement till skyddet i lagen om namn och bild i reklam?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Lunds universitet/Juridiska institutionen

    Författare :Jakob Losell; [2012]
    Nyckelord :Förmögenhetsrätt; immaterialrätt; personnamn; Law and Political Science;

    Sammanfattning : Ett personnamn kan på olika sätt skyddas mot utnyttjande i kommersiella sammanhang. I svensk rätt finns, genom lagen om namn och bild i reklam, ett grundläggande skydd mot att näringsidkare utnyttjar annans personnamn i marknadsföring. Ändå väljer somliga att dessutom varumärkesskydda sitt namn enligt reglerna i VML. LÄS MER

  4. 4. Marknadsföring av designsamarbeten

    M1-uppsats, Högskolan i Borås/Institutionen Textilhögskolan

    Författare :FRIDA PETTERSSON; LOUISE KARLSSON; [2010]
    Nyckelord :design collaborations; marketing;

    Sammanfattning : SammanfattningMarknadsföringsaktiviteterna som företagen kan använda sig av idag är många och blir bara fler och fler. Det gäller många gånger att vara först med ett lyckat koncept eller en idé, för att sedan förhoppningsvis bli förknippad och ihågkommen med detta. LÄS MER

  5. 5. Marknadsföringsbegrepp i praktiken : En kvalitativ studie om tillämpningen av priming, upplevelserummet och relationsmarknadsföring i fallet HV71

    Kandidat-uppsats, HLK, Medie- och kommunikationsforskning

    Författare :Robin Ahlgren; Jakob Börjeson; Arvid Callas; [2010]
    Nyckelord :priming; servicescape; relationship marketing; HV71; hypothetico-deductive method; priming; upplevelserummet; relationsmarknadsföring; HV71; hypotetisk-deduktiv metod;

    Sammanfattning : The study is based on the pragmatic question whether one can apply the theoretical perspectives priming, experience space and relationship marketing in a practical context. The authors visualize how these concepts appear practical and what advantages and disadvantages can be discerned in the particular case of HV71. LÄS MER