Sökning: "marknadsorienterad"
Visar resultat 11 - 15 av 42 uppsatser innehållade ordet marknadsorienterad.
11. Bostadsbristen för studenter : En fallstudie över Uppsalas kommunala markpolitik
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Kulturgeografiska institutionenSammanfattning : Dagens rapportering tyder på en bostadsbrist för studenter i Sveriges stora högskolekommuner, då utbudet inte möter deras efterfrågan. Att komma tillrätta med problemet är en fråga för samhällsplaneringen och har inga enkla lösningar. LÄS MER
12. Frihet på tvären. En studie om hur tvärflöjtsläare i kulturskoaln konstruerar undervisningsinnehåll
Kandidat-uppsats,Sammanfattning : Lärare i kulturskolan formar i hög grad sin undervisning. Vad undervisningen skall innehålla, och hur detta arbetas med är ofta upp till läraren själv. En frihet, eller inte? I avsaknad av styrdokument agerar ideologier, normer och traditioner ramar för undervisningen. LÄS MER
13. Upplevda kopplingar mellan marknadsorientering och lönsamhet på svenska mjölkgårdar
Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and SocietySammanfattning : Mjölkbranschen i Sverige har under senare år varit drabbad av dålig lönsamhet och låga mjölkpriser. Trots detta så är det vissa företag som lyckas vara lönsamma. Vad är det som gör att vissa företag är lönsamma? Att vara marknadsorienterad har i många studier visats ha en koppling med lönsamhet. LÄS MER
14. Partnerskap och medborgardeltagande - En fallstudie om översiktlig planering i Ängelholm
Kandidat-uppsats, Malmö högskola/Fakulteten för kultur och samhälle (KS)Sammanfattning : I dagens planering ökar antalet deltagande aktörer och privata byggherrar får allt mer inflytande i planeringsprocesserna. Privata markägare och byggherrar har en mer marknadsorienterad syn på planeringen och är i större utsträckning intresserade av snabb avkastning och effektivt byggande. LÄS MER
15. "Syns du inte så finns du inte" : Platsmarknadsföring inom fysisk planering - en fallstudie i Västervik
Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för fysisk planeringSammanfattning : Denna uppsats behandlar platsmarknadsföring inom fysisk planering där en fallstudie görs i Västerviks kommun. Syftet med uppsatsen är att med fokus på den mindre stadens förutsättningar i en konkurrensinriktad och marknadsorienterad samtid, undersöka förhållandet mellan fysisk planering och platsmarknadsföring samt problematisera platsmarknadsföringens betydelse för kommunens utvecklingsarbete och kommunala planeringspraktik. LÄS MER