Sökning: "marknadsorienterad"

Visar resultat 21 - 25 av 42 uppsatser innehållade ordet marknadsorienterad.

  1. 21. Marknadsorienterad bostadsplanering : Hur svarar den mot ungas bostadsbehov?

    Kandidat-uppsats, Kulturgeografiska institutionen

    Författare :Katarina Steijer; [2013]
    Nyckelord :marknadsorienterad bostadsplanering; bostadsplanering; planering; unga; ungas bostadssituation; bostäder; bostadsområden; social hållbarhet; byggföretag;

    Sammanfattning : .... LÄS MER

  2. 22. Neoliberal planering, verklighet eller teori?

    Master-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Sektionen för planering och mediedesign

    Författare :Hilda Petersson; [2013]
    Nyckelord :Neoliberal planering; neoliberalism; Hyllie; Malmö; marknadsorienterad planering;

    Sammanfattning : Neoliberalism står för så mycket mer än att bara vara en ideologi som tar steget ifrån statens kontroll. Förutom att ideologin strävar åt ekonomisk frihet finns det också andra tydliga attityder som riktar sig till samhället i helhet; den enskilda individen, den anställde och staden. Neoliberalismen har påverkat planeringen mycket. LÄS MER

  3. 23. En marknadsorienterad skola : En diskursanalys av gymnasieskolors marknadsföring

    Kandidat-uppsats, Sociologiska institutionen

    Författare :Victor Persson; Erik Larsson; [2013]
    Nyckelord :discourse theory; free school choice; profiling category; science program; secondary school; diskursteori; fria skolvalet; gymnasieskolan; profileringskategori; Samhällsvetenskapsprogrammet;

    Sammanfattning : Uppsatsen syftar till att studera hur gymnasieskolor profilerar sig genom marknadsföring. Detta tillämpas genom en diskursanalytisk studie av sex gymnasieskolor, som alla tillgodoser det Samhällsvetenskapliga programmet, belägna i Uppsala kommun. LÄS MER

  4. 24. Vinflaskans färg, form och vikt : En studie av marknadsföring, konsumentpåverkan och preferens

    M1-uppsats, Örebro universitet/Restaurang- och hotellhögskolan

    Författare :Daniel Collin; Patrik Nilsson; [2013]
    Nyckelord :bottle; design; marketing; preference; wine.;

    Sammanfattning : Vinmarknaden av idag präglas av allt tuffare konkurrens, och går från att ha varit traditionsbunden mot att bli mer och mer marknadsorienterad. Det går att se trender i att flaska och förslutning vid sidan av etikett börjat användas allt mer som marknadsföringsredskap. LÄS MER

  5. 25. Kina i Afrika: Bistånd eller ekonomiskt samarbete? : En jakt på förklaringar av Kinas ökande närvaro i den Afrikanska kontexten

    L2-uppsats, Institutionen för statsvetenskap (ST)

    Författare :Hannes Juhlin Lagrelius; [2013]
    Nyckelord :Afrika; Bistånd; Investeringar; Kina; Resurser; Utveckling;

    Sammanfattning : Det råder en intensiv debatt vad de alltmer tilltagande utvecklingspartnerskapen mellan Kina och afrikanska stater är ett utryck för och kan förklaras. Syftet är att nå närmare en rimlig förklaring. Frågeställningarna är huruvida det är bistånd eller utvecklingssamarbete i ekonomiska termer som kan observeras. LÄS MER