Sökning: "marknadsorientering"

Visar resultat 11 - 15 av 56 uppsatser innehållade ordet marknadsorientering.

  1. 11. Frihet på tvären. En studie om hur tvärflöjtsläare i kulturskoaln konstruerar undervisningsinnehåll

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Marianne Isaksson; [2018]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Lärare i kulturskolan formar i hög grad sin undervisning. Vad undervisningen skall innehålla, och hur detta arbetas med är ofta upp till läraren själv. En frihet, eller inte? I avsaknad av styrdokument agerar ideologier, normer och traditioner ramar för undervisningen. LÄS MER

  2. 12. Upplevda kopplingar mellan marknadsorientering och lönsamhet på svenska mjölkgårdar

    Kandidat-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Gustav Grahn; Joakim Engman; [2017]
    Nyckelord :marknadsorientering; mjölkproduktion; kundorientering; konkurrentorientering; interfunktionell koordinering; lönsamhet;

    Sammanfattning : Mjölkbranschen i Sverige har under senare år varit drabbad av dålig lönsamhet och låga mjölkpriser. Trots detta så är det vissa företag som lyckas vara lönsamma. Vad är det som gör att vissa företag är lönsamma? Att vara marknadsorienterad har i många studier visats ha en koppling med lönsamhet. LÄS MER

  3. 13. Skolan som aktiebolag : Friskolerektorers och lärares upplevelser av friskolereformen

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för vård, arbetsliv och välfärd

    Författare :Joacim Lidman; Linnéa Östberg; [2017]
    Nyckelord :friskolereformen; New Public Management; Freidsons tre logiker; transformativt ledarskap; pedagogiskt ledarskap; konkurrens;

    Sammanfattning : Privatisering av utbildning och hur friskolor faktiskt drivs har länge varit ett debatterat ämne i Sverige. Det är därför angeläget att undersöka hur rektorer och lärare vid gymnasieskolor uppfattar friskolereformen och hur den påverkar deras arbete. LÄS MER

  4. 14. Förståelse och förtroende i förändring

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Elisabeth Embre; Amanda Nicklasson; [2016]
    Nyckelord :Professionalization; legitimacy; market orientation; ethics; humanitar-ian organizations; competition; Save the Children; Social Sciences;

    Sammanfattning : The aim of this paper is to examine how the professionalization and the increased competition affect humanitarian organizations, as well as how the changes affect the communication with their members and contributors. We are carrying out a case study of the Save the Children organization in order to concretize the chosen subject. LÄS MER

  5. 15. Väljares syn på politisk marknadsorientering

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Institutionen för strategisk kommunikation

    Författare :Simon Memari; [2015]
    Nyckelord :voter behavior; political marketing; political communication; market orientation; attribution theory; Social Sciences;

    Sammanfattning : I det demokratiska systemet ställs de politiska partierna inför ständiga avväganden beträffande sina egna ståndpunkter gentemot den allmänna opinionen. Ett parti kan anta en ideologisk position och vägra anpassa sig, eller så kan det försöka identifiera och tillfredsställa valmanskårens behov och begär. LÄS MER