Sökning: "markus avén"
Visar resultat 1 - 5 av 14 uppsatser innehållade orden markus avén.
1. ESG-betygets värderelevans : En studie om ESG-betygets värderelevans för listade bolag i Norden och USA
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/FöretagsekonomiSammanfattning : Hållbarhet är ett ämne som blir alltmer aktuellt och brådskande då klimatförändringar blir mer påtagliga och tvingar människor ut på flykt. Ett flertal initiativ har skapats för att ta itu med detta och initiera företag världen över att arbeta att inkludera hållbarhet i deras verksamhet. LÄS MER
2. Detta gör vi för att lära oss! : En kvalitativ undersökning om det läsfrämjande arbetet i skolan
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : Eftersom ungdomars läsvanor har ändrats över tid har vi valt att undersöka hur lärare talar om det läsfrämjande arbetet i skolan samt vilka faktorer som påverkar arbetet. Syftet med vårt examensarbete är att utveckla förståelsen för hur svensklärare ser på det läsfrämjande arbetet i grundskolan. LÄS MER
3. Finns det ett samband mellan hälsorelaterad livskvalitet och främjande av fysisk aktivitet i skolan? : En tvärsnittsstudie på elever i årskurs 7 (13–14 år)
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälleSammanfattning : Syfte Syftet med studien var att undersöka samband mellan insatser för att främja fysisk aktivitet i skolan och hälsorelaterad livskvalitet hos elever i årskurs 7. Metod Denna studie genomfördes med en kvantitativ ansats och tvärsnittsdesign. LÄS MER
4. Skönlitteraturens möjligheter : En systematisk litteraturstudie om skönlitteraturens potential i den svenska grundskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för svenska språket (SV)Sammanfattning : Syftet med denna systematiska litteraturstudie är att undersöka vad tidigare forskning har kommit fram till gällande användning av skönlitteratur i undervisningssammanhang, samt hur en mer omfattande användning av skönlitteratur i skolan skulle kunna påverka skolans dubbla uppdrag. Studiens resultat bygger på 14 publikationer som tagits fram genom databassökning. LÄS MER
5. ”Menar du att en text kan vara mer än en sida i en bok?” : - en kunskapsöversikt om hur, vad och när elever läser
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för kultur, språk och medier (KSM)Sammanfattning : I denna kunskapsöversikt har vi med hjälp av befintlig forskning ämnat att svara på hur lärare kan arbeta med lässtrategier för att öka elevers läsintresse. Forskning kring elevers läsning visar tydligt att elever läser traditionell skönlitteratur i mindre utsträckning än tidigare. LÄS MER