Sökning: "martina martinsson"
Visar resultat 1 - 5 av 6 uppsatser innehållade orden martina martinsson.
1. Existentiell hälsa: En litteraturstudie
Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för hälsovetenskaperSammanfattning : Introduktion: Enligt World Health Organisation (WHO) definieras hälsa som ett tillstånd av fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom. Utifrån denna definition kan en människa uppleva hälsa och livskvalitet hela livet, oavsett ålder, diagnos eller prognos. LÄS MER
2. Se mig, här står jag : En litteraturstudie om kvinnors upplevelser av att leva med bröstcancer
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för hälso- och vårdvetenskap (HV)Sammanfattning : Bakgrund: Bröstcancer är den vanligaste cancerformen som kvinnor drabbas av och i Sverige får årligen 8000 kvinnor diagnosen. Sedan 1960 har förekomsten av sjukdomen fördubblats men trots detta har dödligheten minskat med 30 procent. LÄS MER
3. Not applauding the gay topic : Mexican Telenovela, communicating social learning?
Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för medier och journalistik (MJ)Sammanfattning : Social learning is a key element in the methodology used in the Mexican telenovela Ultimo año, and suggest that people can adopt behaviour from watching television. An important aspect of social learning are role models to identify with and/or learn their behaviour, hopefully changing their behaviour. LÄS MER
4. Ungdomars riskförståelse angående damm (brott)
Kandidat-uppsats, Mittuniversitetet/Avdelningen för samhällsvetenskapSammanfattning : .... LÄS MER
5. Kan vi få hjälp? : En kvalitativ studie om hur förskollärare och specialpedagoger arbetar för att uppmärksamma gråzonsbarn i förskolans verksamhet
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för utbildningsvetenskap (UV)Sammanfattning : Syftet med studien är att visa hur förskollärare och specialpedagoger arbetar för att uppmärksamma gråzonsbarn i förskolans verksamhet. De frågeställningar som besvaras i studien är: Hur ser förskollärarens och specialpedagogens arbetsätt ut gällande barn i gråzonen? Hur samarbetar förskollärare och specialpedagoger i förskolan kring gråzonsbarn? Hur påverkar den fysiska samt psykiska pedagogiska miljön i förskolan barn i gråzonen? Studien är en kvalitativ intervjustudie där fem verksamma förskollärare och två verksamma specialpedagoger från olika förskolor i olika kommuner har deltagit. LÄS MER