Sökning: "martina och jag"
Visar resultat 1 - 5 av 91 uppsatser innehållade orden martina och jag.
1. Let’s talk about sex - En litteraturöversikt om kvinnors upplevelser av sexuell lust och intimitet efter barnafödande
Magister-uppsats,Sammanfattning : Bakgrund: Sexuell hälsa är avgörande för välbefinnandet samt att relationer med en öppen kommunikation om sexualitet är nödvändig för att främja den. Efter barnafödande står kvinnor ofta inför fysiska och känslomässiga utmaningar, vilket kan påverka sexuell lust och ofta leda till förändringar i sexlivet. LÄS MER
2. ”Jag visste inte ens en gång att det här yrket existerade” : Karriärväxling till studie- och yrkesvägledare
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för samhälle, kultur och identitet (SKI)Sammanfattning : Förändringar på arbetsmarknaden och olika utlösande faktorer påverkar en individ och skapar ett behov av att karriärväxla. Att växla yrke och börja studera har visat sig bli alltmer vanligt förekommande och resultatet av diverse studier visar alla på liknande orsaker till att en individ sadlar om. LÄS MER
3. ”Om jag kan några ord på barnens modersmål, de viktigaste orden, kanske jag kan möta barns viktiga behov” : En kvalitativ studie om hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling i förskolan
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikationSammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka hur förskollärare främjar flerspråkiga barns språkutveckling i både svenska och modersmål i förskolan. Studien har en kvalitativ forskningsinsats där semistrukturerade intervjuer användes som datainsamling. LÄS MER
4. "Har jag en plats här?" : En kritisk diskursanalys om mörkhyade barns representation och inkludering i förskolans bilderböcker
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikationSammanfattning : Studien syftar till att kritiskt analysera förskollärares tal om hur mörkhyade barn representeras och inkluderas i förskolans bilderböcker, för att synliggöra maktstrukturer och ojämlikheter. Det för att bidra med förståelse och medvetenhet om bilderboken som ett inkluderande verktyg i förskolan. LÄS MER
5. Vad, när och varför läser pojkar : En kvalitativ intervjustudie om pojkars läsmotivation i årskurs 1 och 2
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linköpings universitet/Institutionen för beteendevetenskap och lärande; Linköpings universitet/UtbildningsvetenskapSammanfattning : Syftet med denna kvalitativa forskningsstudie är att bidra med kunskap om faktorer som påverkar motivationen för läsning hos pojkar i den tidiga läsundervisningen. Studien kan ses som ett bidrag till ökad förståelse om pojkars läsmotivation för lärare med intresse för pojkars läsning, dock med beaktan av studiens kontext för generalisering. LÄS MER