Sökning: "marxist theory"

Visar resultat 11 - 15 av 104 uppsatser innehållade orden marxist theory.

  1. 11. The portrayal of class and social mobility in Charles Dickens’ Great Expectations

    Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Engelska

    Författare :Elina Helleberg; [2022]
    Nyckelord :Dickens; Great Expectations; Victorian society; class; Pip; Languages and Literatures;

    Sammanfattning : Pip’s transformation to become a gentleman in manners and behaviour in Charles Dickens’ Great Expectations illustrates the difference and importance of class in the Victorian society. Through an unknown benefactor, Pip makes a journey from working-class blacksmith apprenticeship in the countryside to gentleman life in the upper-middle class London, with access to economic, cultural and social capital. LÄS MER

  2. 12. ”Jag vågar inte säga nej till arbete” : En analys av den prekära tillvaron i tre litterära verk: Linjen, Tjänster i hemmet och Cykelbudet

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Institutionen för kultur- och medievetenskaper

    Författare :Johanna Blom; [2022]
    Nyckelord :Precariat; Working class literature; Alienation; Pierre Bourdieu; Class; Prekariatet; Arbetarlitteratur; Alienation; Pierre Bourdieu; Klass;

    Sammanfattning : The purpose of this thesis is to analyse how three books can be seen as a modern form of the Swedish working class literature tradition. The works are Linjen by Elise Karlsson, Tjänster i hemmet by Marie Hållander, and Cykelbudet by Anders Teglund. LÄS MER

  3. 13. Varan-i-världen : Varan i form och innehåll i En dramatikers dagbok

    Master-uppsats, Uppsala universitet/Litteraturvetenskapliga institutionen

    Författare :Ellen Stark Theander; [2022]
    Nyckelord :Lars Norén; Norén; En dramatikers dagbok; varor; varan; förtingligande; förfrämligande; reifikation; alienation; marxism; fenomenologi; Frankfurtskolan; Walter Benjamin; Passagearbetet; Passagenwerk; Lukács; Historia och klassmedvetande; Karl Marx; Fredric Jameson; Guy Debord; Simone Weil; Martin Heidegger; Ulf Olsson; Anders Olsson; Jesper Olsson; Peter Henning; Cecilia Sjöholm; Mikael van Reis; Lars Nylander; Birgitta Trotzig; Patrik Mehrens; Yvonne Blomberg; Jan Olov Ullén; Göran Sommardal; Jakob Staberg; Björn Apelkvist; Erik Beckman; Susan Buck-Morss; avskapelse; schizofreni; varans dialektik; marxistisk formalism; skådespelssamhället; varuformen; fetisch; fantasmagori;

    Sammanfattning : This thesis explores the commodity as a motif in the first volume of Lars Norén’s Diary of a Playwright, as well as how this motif relates to reification and alienation, and in addition is reflected in the work formally. The study is oriented both towards the text’s depiction of the commodity and its reflections on its own depiction. LÄS MER

  4. 14. Teorier färgar eleven : Marxismen och feminismens framställning inom fem olikasamhällskunskapsböcker inom ämnet internationella relationer riktade motgymnasieskolan

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik, konst och samhälle

    Författare :Stefan Lestander; [2022]
    Nyckelord :Marxism; Feminism; International relations; Critical view; Textbooks; High school; Marxismen; Feminismen; Internationella relationer; Kritik; Läroböcker; Gymnasieskolan;

    Sammanfattning : Syftet med denna uppsats är att undersöka hur de feministiska och marxistiska teorierna framställs i fem olika samhällskunskapsböcker på gymnasiet, inom det vetenskapliga ämnet internationella relationer. All användning av teorier inom internationella relationer färgar användaren, användningen av teorierna bidrar således till en viss uppfattning av verkligheten. LÄS MER

  5. 15. Using Literary Theories to Acquire Critical Consciousness in the EFL Classroom : A Critical Approach to Mrs. Dalloway by Virginia Woolf

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för språk (SPR)

    Författare :Gustaf Bärlund; [2022]
    Nyckelord :Marxist literary theory; Virginia Woolf; Mrs. Dalloway; ideology; critical pedagogy; critical literacy pedagogy; upper secondary school; EFL classroom;

    Sammanfattning : This essay applies a critical lens to Mrs. Dalloway (1925) by Virginia Woolf. The aim of this essay is to investigate if and how Mrs. Dalloway can be utilized for students to practice critical consciousness in the English as a Foreign Language (EFL) classroom. LÄS MER