Sökning: "maskulin kultur"

Visar resultat 1 - 5 av 20 uppsatser innehållade orden maskulin kultur.

  1. 1. Doftande könsnormer : En analys av könsnormer i parfymers reklambilder och produktbeskrivningar

    Kandidat-uppsats, Södertörns högskola/Institutionen för kultur och lärande

    Författare :Caros Parosh; [2023]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Syftet med denna analys är att visa hur reklammaterial formar och reflekterar könsspecifika budskap. Detta visas genom en sociosemiotisk analys av både reklambilder och produktbeskrivningar inom parfymbranschen för att visa hur män respektive kvinnor kan gestaltas och återspeglas på olika sätt. LÄS MER

  2. 2. Bildvärldar och subjektspositioner : En diskursanalys av elevers bildkommunikation

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Gävle/Pedagogik

    Författare :Marléne Ohrvik; [2022]
    Nyckelord :subjektspositioner; vardaglig bildkommunikation; bildvärldar; visuell kultur; diskursanalys;

    Sammanfattning : Den här undersökningen har genomförts i syfte att skapa kunskap om hur elevers bildvärldar och bildkommunikation kan se ut och att undersöka vilka subjektspositioner som konstrueras och görs tillgängliga genom deras bildkommunikation. Visuell kulturteori har fungerat som undersökningens ramverk och diskursanalys som dess analysverktyg. LÄS MER

  3. 3. Kvinnligt Entreprenörskap : Ett nätverksperspektiv i techbranschen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Företagsekonomi

    Författare :Lydia Dungert; Emil Kihlblom; [2022]
    Nyckelord :Kvinnligt entreprenörskap; kön; sociala nätverk; socialt nätverkande; Sverige; techbranschen; utmaningar vid nätverkande;

    Sammanfattning : Introduktion: Det finns en obalans mellan könen i entreprenöriellt deltagande, vilket är ett område som anses vara en nyckelfaktor för den ekonomiska tillväxten. Vi ser indikationer i befintlig litteratur på att kvinnliga entreprenörer är i ett ofördelaktigt läge gällande att uppnå god nätverkskvalitet, och att de verkar uppleva särskilda utmaningar vid nätverkande. LÄS MER

  4. 4. “You play like a girl” : An investigation of the gender-typing of Esports as well as the effect of gender stereotypes on player performances

    Kandidat-uppsats, Gymnastik- och idrottshögskolan, GIH/Institutionen för rörelse, kultur och samhälle

    Författare :Kevin Shaw; [2021]
    Nyckelord :Esports; Gaming; Gender studies; Gendered sports; Gender appropriate sports; Gender stereotypes; Gender-typing; Gender inequality; Stereotype threat theory; Stereotype boost theory; Stereotype lift theory; Stereotype susceptibility; Stereotype endorsement; Stereotype awareness; Social role theory; Masculine sports; Feminine sports; Neutral sports; Sports performance; Counter-Strike; Psychology; Sports studies;

    Sammanfattning : Purpose and research questions: The purpose of this study has been to critically examine Esports through a gender perspective. The study therefore investigated the gender-typing of Esports and if these stereotypes affect players’ performance. LÄS MER

  5. 5. Avsaknaden av kvinnliga ledare i byggbranschen : en undersökning om kvinnliga karriärhinder & anpassning hos kvinnor i en mansdominerad bransch

    Master-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för textil, teknik och ekonomi

    Författare :Adam Hägg; Jacob Meczynski; [2021]
    Nyckelord :leadership; the construction industry; assimilation of leadership; ledarskap; byggbranschen; assimilering av ledarskap;

    Sammanfattning : Denna studie undersöker huruvida kvinnliga ledare inom byggbranschen behöver anpassa sitt ledarskap mot maskulina normer. Den undersöker olika hinder som finns för kvinnor för att uppnå en chefsroll inom branschen. LÄS MER