Sökning: "maskuliniteter"

Visar resultat 1 - 5 av 181 uppsatser innehållade ordet maskuliniteter.

  1. 1. Hjälte eller antihjälte? En analys av maskuliniteter i Euripides dramer

    Master-uppsats,

    Författare :Eva Persson; [2020-09-09]
    Nyckelord :Euripides tragedier; trojanska kriget; hegemonisk maskulinitet; hjältar antihjältar; Connells maskulinitetsteori;

    Sammanfattning : Syftet med uppsatsen är att undersöka maskuliniteter hos hjältarna i tre av Euripides dramer, Ifigenia i Aulis, Trojanskorna och Hekabe. De frågeställningar som behandlas är om hjältarna kan anses representera en hegemonisk maskulinitet, hur hjältarnas maskulinitet samverkar med andra maskuliniteter och med femininiteter och vad som kan utläsas om Euripides syn på hjältarna och på krig. LÄS MER

  2. 2. Gentlemannen och Förövaren En kritisk diskursanalys av nyhetsrapporteringen av en misstänkt våldtäktsförövare i relation till våldtäktsmyter och maskuliniteter

    Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för socialt arbete

    Författare :Lisa Gertrudson; Linus Toftås; [2020-03-03]
    Nyckelord :kritisk diskursanalys; förövare; sociala kategoriseringar; våldtäktsmyter; maskuliniteter;

    Sammanfattning : Vi har utfört en kritisk diskursanalys på vilka konstruktioner av en misstänkt våldtäktsförövare i ett specifikt misstänkt våldtäktsfall görs samt hur de har hanterats i nyhetsrapporteringen. För att nå dessa konstruktioner har vi undersökt de sociala kategoriseringar som tillskrivs den då misstänkte förövaren inom nyhetsrapporteringen. LÄS MER

  3. 3. Gillette - What can a man be? Kvalitativ semiotisk analys av Gillettes reklamfilm

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Kultur och samhälle

    Författare :Maya Kallin; [2020]
    Nyckelord :Gillette; toxisk; toxic; maskulinitet; masculinity; woke-washing; woke; washing; representation; storytelling; metoo; me; too;

    Sammanfattning : I den här studien analyseras företaget Gillettes visualisering av maskuliniteter i deras reklamfilm We Believe: The best men can be. Undersökningen utgår från hur företaget förhåller sig till genus efter rörelsen #metoo som slog igenom 2017. LÄS MER

  4. 4. Livet är för kort att runka sönder - En kritisk diskurspsykologisk studie av manlig sexualitet i en svensk NoFap-diskurs på Flashback

    Master-uppsats, Malmö universitet/Hälsa och samhälle

    Författare :Torbjörn Skoglund Nyberg; [2020]
    Nyckelord :avhållsamhet; kritisk diskurspsykologi; maskulinitet; onani; pornografi;

    Sammanfattning : Den här studien undersöker med en kritisk diskurspsykologisk ansats hur män i en svensk NoFap-diskurs på Flashback konstruerar maskulinitet. NoFap är en amerikansk plattform som rekommenderar framförallt män att avstå från pornografi och onani under en period för att förbättra sin sexuella hälsa. LÄS MER

  5. 5. Blind kärlek och reproducerade ideal : om språkhandlingar och maskuliniteter i Netflix “Love is Blind”

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap; Lunds universitet/Institutionen för kommunikation och medier

    Författare :Alexandra Roslund; Nanjot Kaur; [2020]
    Nyckelord :Reality-TV; dejting; genus; språk; ideal; aktiviteter; Love is Blind; maskuliniteter; Social Sciences;

    Sammanfattning : Realityserien “Love is blind” är ett socialt experiment som går ut på att olika singlar dejtar varandra utan att kunna se varandras fysiska utseende. Poängen med serien är att paren ska skapa ett starkt emotionellt band som går utöver det fysiska utseendet. LÄS MER