Sökning: "massmedia identitet ungdomar"

Hittade 5 uppsatser innehållade orden massmedia identitet ungdomar.

  1. 1. Arbetsförmedlingen kan vänta

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Tenpér; Ivana Stanic; [2014]
    Nyckelord :Arbetsförmedling; Ungdomar; Förväntningar; Åsikter; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att få klarhet i vilka tankar och åsikter en grupp unga vuxna mellan 18-25 år utan tidigare erfarenhet av arbetsförmedlingen har gentemot myndigheten, samt att undersöka i vilken utsträckning individernas familj, vänner samt massmedia ligger till grund för deras åsikter och vilka förväntningar de har på ett framtida besök hos Arbetsförmedlingen om så skulle bli aktuellt. De frågeställningar vi valt att undersöka i vår studie är vad unga vuxna har för tankar och åsikter om arbetsförmedlingen, vilka förväntningar de har på ett framtida besök samt vad som påverkat dem i sitt ställningstagande gentemot arbetsförmedlingen med fokus på familj, vänner och massmedia. LÄS MER

  2. 2. Arbetsförmedlingen kan vänta. En kvalitativ studie av formeringen av unga vuxnas attityder till Arbetsförmedlingen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Isabelle Tenpér; Ivana Stanic; [2014]
    Nyckelord :Arbetsförmedling; Ungdomar; Förväntningar; Åsikter; Socialisation;

    Sammanfattning : Syftet med vår studie har varit att få klarhet i vilka tankar och åsikter en grupp unga vuxna mellan 18-25 år utan tidigare erfarenhet av arbetsförmedlingen har gentemot myndigheten, samt att undersöka i vilken utsträckning individernas familj, vänner samt massmedia ligger till grund för deras åsikter och vilka förväntningar de har på ett framtida besök hos Arbetsförmedlingen om så skulle bli aktuellt. De frågeställningar vi valt att undersöka i vår studie är vad unga vuxna har för tankar och åsikter om arbetsförmedlingen, vilka förväntningar de har på ett framtida besök samt vad som påverkat dem i sitt ställningstagande gentemot arbetsförmedlingen med fokus på familj, vänner och massmedia. LÄS MER

  3. 3. Tillsammans är vi inte ensamma : En jämförande studie om svenska och iranska mödrars syn på barnuppfostran i dagens Sverige

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Fakulteten för samhälls- och livsvetenskaper

    Författare :Fariba Javaheri Masshadi; [2006]
    Nyckelord :barnuppfostran;

    Sammanfattning : Syftet med min studie var att undersöka hur några iranska och svenska mammor till ungdomar beskriver sitt föräldraskap samt om det finns några skillnader och likheter mellan invandrare och svenska mödrars syn på barnuppfostran. Studien baseras på en kvalitativ metod. Jag har använt mig av kvalitativ analys med en induktiv ansats. LÄS MER

  4. 4. Den påträngande verkligheten : Om reklamens utnyttjande av ungdomars identitetsarbete och konsumtionssamhällets kolonisation av den fria tiden

    Magister-uppsats, Lunds universitet/Sociologi

    Författare :Fredrik Sandberg; [2005]
    Nyckelord :ungdomar; reklam; tv-reklam; massmedia; livsstilar; identitet; fritid; Sociology; Sociologi; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Denna uppsats tar sin utgångspunkt i ungdomars identitetsarbete i konsumtionssamhället och hur detta identitetsarbete påverkas av massmedier med fokus på reklambilder och tv program. Massmedier är framträdande till största del under ungdomars fritid. LÄS MER

  5. 5. "Man måste ju röka crack för att det ska funka" : En uppsats om musikvideor, ungdomar och påverkan

    L2-uppsats, Lunds universitet/Medie- och kommunikationsvetenskap

    Författare :Martin Andersson; Lovisa Fredriksson; [2005]
    Nyckelord :ungdomar; massmedia; musikvideor; genus; stereotyper; Gender studies; Genusvetenskap; Press and communication sciences; Journalistik; media; kommunikation; Social Sciences;

    Sammanfattning : Dagens ungdomar lever i en ständig interaktion med allehanda medier. De är en viktig målgrupp för medier och utsätts dagligen för budskap som förmedlas via denna källa. LÄS MER