Avancerad sökning

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.

  1. 1. Vägen till Bebop : En studie kring ett legitimt perifert deltagande utifrån en mästarlära

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Karlstads universitet/Institutionen för konstnärliga studier (from 2013)

    Författare :Martin Edén; [2023]
    Nyckelord :bebop; jazz; delimited approach; rules; frameworks; master teaching; socio-cultural perspective; bebop; jazz; avgränsat tillvägagångssätt; regler; ramar; mästarlära; sociokulturellt perspektiv;

    Sammanfattning : Syftet med denna studie är att undersöka huruvida ett avgränsat tillvägagångssätt med få, tydliga regler att förhålla sig till kan främja eller hämma min improvisationsförmåga inom jazzgenren bebop och hur det påverkar min lärandeprocess. För att kunna svara på dessa frågor så har videodokumentation tillsammans med loggbok använts som datainsamlingsmetod. LÄS MER

  2. 2. The Texture Within : Exploring repetition, difference and timbre through solo piano playing

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för jazz

    Författare :Anna Wohlfarth; [2023]
    Nyckelord :solo piano; improvisation; live electronics; deep listening; repetition; timbre; texture; minimalism; ambient music;

    Sammanfattning : The goal of this master project was to create reverberant sound worlds on the border between acoustic and electronic sounds. I approached this goal through the exploration of musical repetition, difference and timbre. These fields were approximated both through practical and theoretical work. LÄS MER

  3. 3. Improvisation and wisely borrowing from master’s ornaments. How to adapt playing techniques of other instruments on the Kamancheh

    Master-uppsats, Göteborgs universitet/Högskolan för scen och musik

    Författare :Farshad Saremi; [2021-09-29]
    Nyckelord :Improvisation; World Music; Iranian Music; Kamancheh; Modal Music; Segah; Ornaments;

    Sammanfattning : The aim of this project is to develop my improvisational and compositional abilities by means of using the traditional method, which is based on imitating the masters` music. In this method not only I try to transcribe, memorize, and then play someone else's melody but also, I will give my own interpretation of a specific melody. LÄS MER

  4. 4. Sökandet efter en linje, oregelbundenhet och något : En studie av personlig utveckling inom kompositionsprocessen

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Hammarberg Erika; [2021]
    Nyckelord :composition; creative process; big band; jazz; irrational time signatures; linearity; komposition; kompositionsprocess; storband; jazz; irrationella taktarter; linjäritet;

    Sammanfattning : Denna uppsats har formen av en essä. Syftet var att inom kompositionsprocessen synliggöra och studera viktiga parametrar och utvecklingsområden, samt jämföra resultatet mellan avsikten, slutresultatet av kompositionen och det som hände där emellan. LÄS MER

  5. 5. Improvisation som kompositionsmetod : Med utgångspunkt i Vingt Études pour Trompette Ut ou Si♭ av Marcel Bitsch

    Master-uppsats, Kungl. Musikhögskolan/Institutionen för komposition, dirigering och musikteori

    Författare :Henning Ullén; [2021]
    Nyckelord :Improvisation; Komposition; Marcel Bitsch; Jazz; Trumpet; Klassisk musik;

    Sammanfattning : Det här konstnärliga arbetet har pågått under en lång tid, närmare bestämt fyra år. Jag påbörjade det år 2017 när jag studerade master-programmet i jazztrumpet på Kungliga Musikhögskolan. Våren 2019 blev jag dock tvungen att sluta spela trumpet på grund av hälsoskäl. LÄS MER