Sökning: "mat öka pris"
Visar resultat 1 - 5 av 8 uppsatser innehållade orden mat öka pris.
1. Konsumenters inställning till cirkulära livsmedelsprodukter
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Miljövetenskaplig utbildningSammanfattning : Food loss is of great importance considering its waste of natural resources and the negative environmental impact caused by the food industry. To reduce food loss, some actors donate, produce and retail what we here entitle circular food products: products made from food loss. LÄS MER
2. "Finns annan mat som är lättare att tillaga och godare" : En enkätstudie bland unga vuxna om orsakerna till låg fisk- och skaldjurskonsumtion
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för kostvetenskapSammanfattning : BAKGRUND: Idag äter många på ett sätt som inte är fördelaktigt för hälsan, exempelvis för mycket utrymmesmat och för lite frukt, grönsaker och fisk. Det bidrar till en stigande andel överviktiga och feta och idag är kroniska välfärdssjukdomar den vanligaste dödsorsaken i väst-världen. LÄS MER
3. Facing Peak Oil and Climate Change: A Pragmatic Approach to a Re-localized Food Production System in Uppsala, Sweden
Master-uppsats, Institutionen för geovetenskaperSammanfattning : Globalization and industrial agriculture have enabled consumers in Sweden and other countries in the Western world to enjoy foodstuffs from many parts of the world at very affordable monetary prices, but at the same time involving a lot of external costs in the form of environmental degradation, and a high dependency on foreign agricultural ecosystems as well as on oil and other non-renewable inputs, thus degrading sustainability and resilience in the food system. Accelerated climate change and the upcoming peak oil crisis call for a reorientation and a transition to a more locally-based system. LÄS MER
4. Upplevelsen som skapare av värde : En kvalitativ studie av caféverksamheters erbjudande till besökarna
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Handelshögskolan vid Umeå universitetSammanfattning : Vi vill i denna studie bidra med både praktisk och teoretiska förståelse för kundvärde och upplevelseskapande i en cafékontext samt besvara frågan: Hur skapar caféer värde för sina kunder? Syftet med studien är att med upplevelsen som studielins undersöka hur caféer i Umeå arbetar för att skapa värde för sina kunder samt att öka förståelsen för huruvida upplevelseskapande är en del av verksamhetserbjudandet. En kvalitativ forskningsmetod har använts för att nå den förståelse och det djup som anslås av syftet. LÄS MER
5. "En genuin smak av Bohuslän, tack!" - En fallstudie om restaurangers uppfattning av turisters efterfrågan på lokal mat
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografi; Göteborgs universitet Institutionen för kulturgeografi och ekonomisk geografiSammanfattning : Sammanfattning Fisket har alltid varit en viktig näring för de Bohuslänska kustsamhällena och området har en tydligt utpräglad fisketradition som sträcker sig långt tillbaka i tiden. Samhällena växte som mest under sillens glansdagar på 1800-talet. LÄS MER