Sökning: "matched-guise"
Visar resultat 1 - 5 av 24 uppsatser innehållade ordet matched-guise.
1. Yrkeskompetens oavsett uttal : En studie om attityder till läkare med brytning
Magister-uppsats, Högskolan Dalarna/Svenska som andraspråkSammanfattning : Den här studien syftar till att undersöka hur andraspråkstalares brytning påverkar attityder till deras bemötande, yrkeskunskaper och språkkunskaper, av bedömare från allmänheten. Den metod som använts är en variant av Matched-Guise Technique (MGT) där två talare med brytning och en infödd talare läst in samma text. LÄS MER
2. ”Min räddning är eyepads” : En korpus- och attitydundersökning om engelska skönhetslånord
Master-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Länder med det officiella språket engelska dominerar idag inom import och industri. Som konsekvens började engelskan utöva ett starkt inflytande på andra språk och språkdomäner, bland annat skönhetsbranschen i Sverige. LÄS MER
3. Dialekters varumärkespersonlighet i marknadskommunikation
Kandidat-uppsats, Lunds universitet/Företagsekonomiska institutionenSammanfattning : Examensarbetets titel: Dialekters varumärkespersonlighet i marknadskommunikation Syfte: Syftet med denna studie är att undersöka eventuella skillnader i mottagares uppfattning av dialekter med stöd i existerande teori om varumärkespersonlighet. Teoretiska perspektiv: Den teoretiska referensramen i studien utgörs av tre större delar. LÄS MER
4. Attityder till religiösa personbenämningar
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : I denna studie kombineras språkvetenskap och religionsvetenskap i syfte att undersöka studenters undermedvetna språkattityder till tre religiösa personbenämningar: muslim(er), hindu(er) och kristen(-na). Deltagarna består av studenter över hela Sverige och majoriteten har könsidentitet kvinna samt är i åldern 15-25 år. LÄS MER
5. He e huskut artut mä dialektan : En studie om underliggande attityder mot svenska dialekter i uppläst reklam
Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för nordiska språkSammanfattning : Dialekter och identitet är två begrepp som sällan kan skiljas åt. Dialekter och reklam däremot kan ses som en ny företeelse som tycks verka i symbios för att förmedla budskap och skapa ett personligt tilltal mot konsumenter. LÄS MER