Sökning: "matchningen"

Visar resultat 21 - 25 av 95 uppsatser innehållade ordet matchningen.

  1. 21. En kommuns integration på lokal nivå : En kvalitativ studie om hur en enskild kommun arbetar för att etablera personer med utländsk bakgrund på arbetsmarknaden

    Kandidat-uppsats, Luleå tekniska universitet/Institutionen för ekonomi, teknik och samhälle

    Författare :Sofia Edsvik; [2019]
    Nyckelord :Integration; labor market; shortage of professions; establishment; foreign background; Integration; arbetsmarknad; bristyrken; etablering; utländsk bakgrund;

    Sammanfattning : Uppsatsens syfte är att beskriva hur man arbetar med att integrera personer med utländsk bakgrund på arbetsmarknaden och vilka problem som kan uppstå. Problemformuleringen grundar sig i hur en enskild kommun ska kunna komma att lösa matchningen av en viss grupp av personer som står utanför arbetsmarknaden med företag på arbetsmarknaden. LÄS MER

  2. 22. Influencer marketing- marknadsföringens lillasyster eller den nya modellen?

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Fakulteten för teknik och samhälle (TS)

    Författare :Isabel dos Santos Pettersson; [2019]
    Nyckelord :influencer; influencer marketing; sociala medier; varumärke; mellanhand; nätverk; lagar; eWOM;

    Sammanfattning : Influencer marketing som marknadsföringsmetod befinner sig i en stark tillväxtfas. Samtidigt har influencer marketing tidigare varit, tämligen oreglerat. Den 1 januari 2019 lagstadgades det i Sverige att alla produkter en privatperson mottas ska beskattas på. LÄS MER

  3. 23. Hur vågar en entreprenör? : En kvalitativ studie kring entreprenörens syn på utvärdering av affärsmöjligheter

    Kandidat-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för organisation och entreprenörskap (OE)

    Författare :Alexander Korenado; Filip Lundberg; [2019]
    Nyckelord :Entreprenörskap; utvärdering; affärsmöjligheter; den entreprenöriella processen;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att skapa förståelse för utvärdering av affärsmöjligheter utifrån ett entreprenöriellt perspektiv. Det som studerades var hur en entreprenör ser på utvärdering affärsmöjligheter. Metoden i studien var kvalitativ där det genomfördes semi-strukturerade intervjuer. LÄS MER

  4. 24. Arbetsgivarperspektiv på arbetspraktik för nyanlända akademiker : konceptualisering av motivbilder och resultat

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Skövde/Institutionen för handel och företagande

    Författare :Jonna Kilstam; [2019]
    Nyckelord :Internship; Newcomer academics; Corporate Social Responsibility; Institutional theory; Employability; Arbetspraktik; Nyanlända akademiker; Corporate Social Responsibility; Institutionell teori; Anställningsbarhet;

    Sammanfattning : Som en följd av flyktingvågen 2015 inleddes en satsning som syftade till att underlätta integrationsprocessen samtidigt som det skulle effektivisera matchningen mellan kompetens och efterfrågan på arbetsmarknaden. Ett av de projekt som initierades inriktades på att förmedla praktikplatser till nyanlända akademiker med kompetens inom vissa bristområden. LÄS MER

  5. 25. Matchningen på arbetsmarknaden : Regional matchningseffektivitet med hänsyn till agglomerationer

    Kandidat-uppsats, Umeå universitet/Nationalekonomi

    Författare :Emil Pilhage; [2019]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsatsen ämnar undersöka om det finns arbetsmarknadsmässiga fördelar för tätbefolkade områden genom att behandla matchningen på den svenska arbetsmarknaden. Utifrån ett paneldata för Sveriges 21 län över tidsperioden 2007–2018 studeras sambandet mellan arbetslöshet och vakanser för Stockholms-, Skåne-, Blekinge- och Norrbottens län med hänsyn till agglomerationseffekter. LÄS MER