Sökning: "matematikängslan"

Visar resultat 16 - 20 av 55 uppsatser innehållade ordet matematikängslan.

  1. 16. Matematikängslan : En studie om främjande undervisning för elever i matematikängslan

    Magister-uppsats, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Malin Ekelöf; Boguslawa Filipiak; [2022]
    Nyckelord :math anxiety; sociocultural theory; relational perspective; teaching; special teacher in mathematics development;

    Sammanfattning : During our studies to becom special teachers in mathematics development, we have developed an interest in students who show resistance to the subject of matehmatics or mathematics teaching. The purpose of the study is to investigate teaching that promotes learning for pupils in mathematics anxiety, to distinguish any challenges that the teachers might encounter in teaching and to make visible future collaboration between the teachers and the special education teachers to support learning for pupils with mathematics anxiety. LÄS MER

  2. 17. Matematikängslan – ett verkligt fenomen- En systematisk litteraturstudie om vilka faktorer som orsakar matematikängslan hos elever och hur lärare kan hjälpa eleverna att minska den.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Örebro universitet/Institutionen för naturvetenskap och teknik

    Författare :Sara Thyberg & Karin Wilson; Karin Wilson; [2022]
    Nyckelord :Math anxiety; social norms; sociomathematical norms; self-confidence; math; teaching; elementary; attitudes; performativity; mathematical subjectivity; Matematikängslan; sociala normer; sociomatematiska normer; självförtroende; matematik; lärande; grundskola; attityder; performativitet; matematisk subjektivitet;

    Sammanfattning : En systematisk litteraturstudie om vilka faktorer som kan orsaka matematikängslan hos elever i grundskolan och hur lärare kan arbeta för att stärka elevernas självförtroende och hjälpa dem att minska denna ängslan. Vi människor föds inte med matematiska förmågor och automatiskt blir antingen bättre eller sämre på matematik, utan vi utvecklas och lär med tiden att bli matematiska. LÄS MER

  3. 18. Vuxna elever om lärande och undervisning i matematik: En enkätstudie om komvuxelevers erfarenheter och uppfattningar om sin tidigare skolgång.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Umeå universitet/Institutionen för naturvetenskapernas och matematikens didaktik

    Författare :Cecilia Gidlund; Maria Ärlestig; [2022]
    Nyckelord :matematikundervisning; matematiksvårigheter; matematikängslan; studiero;

    Sammanfattning : Varje år är det många elever som går ut grundskolan utan godkända betyg i matematik. Få tidigare studier har undersökt vuxna elevers erfarenheter av matematik och syftet med denna studie har därför varit att få mer kunskap om dessa elevers erfarenheter och uppfattningar om tidigare undervisning och lärande i matematik, med ett särskilt intresse för eventuella hinder för lärande, samt hur de hade önskat att den sett ut för att främja deras lärande. LÄS MER

  4. 19. Matematikängslan : En studie om ett fenomen som sprider sig bland eleverna och hur lärare skall arbeta för     att förebygga om fenomenet uppstår hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Baraa kousa; [2022]
    Nyckelord :Eleverna; grupper; matematikängslan; oro; relationer; självförtroende; svårigheter.;

    Sammanfattning : Abstrakt  Med denna studie vill jag undersöka orsaker som ligger bakom matematikängslan och åtgärder för att minska ängslan, enligt lärare och ur elevers perspektiv samt koppla det mot tidigare forskningar och teori. Studien kopplades till socialkognitiv teori som förklarar hur våra relationer i samhället och våra negativa upplevelser påverkar våra känslor. LÄS MER

  5. 20. Matematikångest

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för pedagogik och specialpedagogik

    Författare :Louise Läckström; Maya Molin; [2021-08-19]
    Nyckelord :matematikångest; matematikängslan; känslosamma svårigheter med matematik; matematiksvårigheter;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka några lärares erfarenheter kring elevers matematikångest, hur och i vilka situationer detta yttrar sig och hur några lärare arbetar för att hantera och förebygga elevernas matematikångest. Detta för att skapa en större förståelse kring hur lärare kan förebygga så att eleverna inte behöver känna matematikångest. LÄS MER