Sökning: "matematik är inte bara 1 1"

Visar resultat 1 - 5 av 41 uppsatser innehållade orden matematik är inte bara 1 1.

  1. 1. Utomhuspedagogik i matematik : En kunskapsöversikt

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Ayaan Moalin; Dalal Zahroon; [2023]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; lärande;

    Sammanfattning : Under vår praktiktid (VFU) har vi utvecklat ett särskilt intresse för utomhuspedagogik inom matematik. Detta växande intresse grundar sig i att, i kontrast till traditionell undervisning, skapa ett lustfyllt matematiklärande ute i naturen. Denna kunskapsöversikt ämnar undersöka befintlig forskning inom detta område. LÄS MER

  2. 2. Konsten att kommunicera matematik : En studie av lärares muntliga helgruppskommunikation i årskurs 1

    Kandidat-uppsats, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Axel Berggren; Sofie Clewebrink; [2023]
    Nyckelord :kommunikation; matematik; lärare; årskurs 1;

    Sammanfattning : Lärares muntliga helgruppskommunikation spelar en viktig roll för elevers lärande i matematik. Trots detta präglas matematikundervisningen i Sverige av enskilt arbete och lågkvalitativa matematiska samtal (Skolinspektionen, 2009, 2020). LÄS MER

  3. 3. "Fruktstunden behöver inte vara en stund för att bara äta frukt" : En kvalitativ studie om fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Elin Möller; Linda Sjödin; [2023]
    Nyckelord :förskola; förskollärare; fruktstund; läroplansteori; undervisning; kvalifikation; socialisation; subjetifiering;

    Sammanfattning : Förskolan är den plats som barnen först möter under sin långa utbildningsresa och det kan även vara ett av barnens första möten med en samhällelig institution. Studien har utgått från ett läroplansteoretiskt perspektiv och syftet med studien var att undersöka hur innehållet i fruktstunden kan förstås utifrån begreppen kvalifikation, socialisation och subjektifiering samt hur förskollärare resonerar kring fruktstunden utifrån ett undervisningsperspektiv. LÄS MER

  4. 4. Kortare ledtid i chassiflödet : Ett simuleringsprojekt på Scania Ferruform AB

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Institutionen för teknikvetenskap och matematik

    Författare :Anton Kobylak Berglund; [2022]
    Nyckelord :Produktion; diskret händelsestyrd simulering; buffertstyrning; simulering av scenarion; ExtendSim;

    Sammanfattning : Denna uppsats är ett resultat av ett examensarbete för utbildningen Civilingenjör Maskinteknik, inriktning Produktionsteknik. Arbetet utfördes på Scania Ferruform AB i Luleå där den huvudsakliga uppgiften var att bygga en simuleringsmodell över chassiflödet. LÄS MER

  5. 5. Användning av film som stöd i matematikundervisning på högstadiet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Hanaa Alsibai; Hussameddin Elalan; Jehad Mohammad; [2022]
    Nyckelord :Film; matematik; multimodala; synsätt.;

    Sammanfattning : I detta arbete har vi arbetat med hur åtta verksamma lärare ser på film i matematikundervisningen. Syftet med denna studie har varit att ta reda på hur några verksamma, undervisande lärare ser på filmvisningen på högstadiets matematiklektioner. LÄS MER