Sökning: "matematik år 7-9"

Visar resultat 1 - 5 av 22 uppsatser innehållade orden matematik år 7-9.

  1. 1. Särskilda läromedel i matematik : En mixed-method studie om särskilda läromedels påverkan på utvecklingen av elevers begreppsförmåga

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Sara Hedberg; Simon Larsson; [2023]
    Nyckelord :begreppsförmåga; geometri; instruktionsprinciper; matematiksvårigheter; särskilda läromedel;

    Sammanfattning : Elevers låga matematikresultat har under flera år påpekats i media och utifrån analyser av PISA-mätningarna tycks begreppsförståelse vara det område där svenska elever har det svårast. Syftet med studien var att undersöka om och på vilka sätt två olika särskilda läromedel i matematik för årskurs 7–9 ger elever i matematiksvårigheter ytterligare stöd vid begreppsförståelse inom området geometri jämfört med det ordinarie läromedlet samt hur läromedlens framställning av området geometri överensstämmer med aktuell forskning kring gynnsamma faktorer för begreppsinlärningen för elever i matematiksvårigheter. LÄS MER

  2. 2. Inkludering i matematikundervisningen med fokus på elever i matematiksvårigheter : En kvalitativ intervjustudie utifrån lärarperspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Marta Birinyi; Susanne Karlsson; [2019]
    Nyckelord :anpassningar; delaktighet; elever i matematiksvårigheter; inkluderande matematikundervisning; kategoriskt perspektiv; relationellt perspektiv;

    Sammanfattning : “En skola för alla” innebär att det är skolan som har ansvar för att alla elever skall ges rätt till stöd och att eleverna också ska känna sig delaktiga i sin inlärning oavsett svårigheter. Syftet med studien är att belysa hur några matematiklärare och speciallärare uppfattar vad en inkluderande undervisning är, samt hur de skapar en inkluderande undervisning i matematik för elever i svårigheter i år 7–9 i enlighet med skolans styrdokument. LÄS MER

  3. 3. Lärobokens möjligheter för utveckling av det algebraiska tänkandet : En granskning av läroböcker för grundskolans senare år

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Karlstads universitet/Institutionen för matematik och datavetenskap (from 2013)

    Författare :Lisa Nordström; [2019]
    Nyckelord :textbook; algebraic content; curriculum; algebraic thinking; lower secondary school; lärobok; algebraiskt innehåll; styrdokument; algebraiskt tänkande; högstadiet;

    Sammanfattning : Matematikundervisningen i den svenska grundskolan är starkt läromedelstyrd. Med en fundamental grund i det svenska styrdokumentet LGR 11 har läromedlen genom undervisningen en betydande roll för att utveckla och gynna elevernas lärande. Undervisningen påverkas således av det ämnesinnehåll ett läromedel består av. LÄS MER

  4. 4. Att undervisa programmering i matematik på högstadiet 7–9

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :Talal Mohamed; [2019]
    Nyckelord :algoritm; datalogiskt tänkande; högstadiet; kod; matematik; Micro:bit; pedagogisk innehållskunskap; program; programmering;

    Sammanfattning : AbstractUppsatsen syfte är att undersöka om matematiklärare på grundskolans senare år och skolan som organisation arbetar med undervisning av programmering i matematik samt hur lärare talar om sin upplevelse av svårigheter och utmaningar inför detta moment. Denna studie kommer att utgå från både elevperspektiv och lärarperspektiv separat och på så sätt ta reda på hur elever upplever att arbeta med programmering och vad lärare tycker om programmering. LÄS MER

  5. 5. Betydelsen av Matematiska redskap för elever i matematiksvårigheter

    Kandidat-uppsats,

    Författare :Viktoria Andersson; Christina Helsén; [2017]
    Nyckelord :;

    Sammanfattning : Uppsats/Examensarbete: 15hpKurs: SLP 610 Nivå: Avancerad nivåTermin/år: VT/2017 Handledare: Michael Hansen Examinator: Anna-Carin JonssonKod: VT17-2910-148-SLP610Nyckelord: Matematiksvårigheter, artefakter, matematiska redskap och hjälpmedelAbstractSyfte och frågeställningarMiniräknaren och andra matematiska redskap har tidvis haft en omdiskuterad roll i matematikundervisningen. Vi är därför intresserade av att studera vad tillgången av matematiska redskap kan betyda för elever som är i behov av särskilt didaktiskt stöd i matematikundervisningen. LÄS MER