Sökning: "matematik autism"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden matematik autism.

  1. 1. Att knäcka koden : Autism i matematikutbildning

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jacob Dahlberg; [2024]
    Nyckelord :autism; digitala hjälpmedel; hjälpmedel; kognitiva förmågor; matematikutbildning; stöttning; utmaningar; visuella hjälpmedel;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt har i syfte att undersöka de utmaningar som elever med autism möter inom matematikutbildning och vilken stöttning som lärare kan använda för att underlätta deras inlärning. För att strukturera upp arbetet delades syftet in i två frågeställningar: utmaningar och stöttning. LÄS MER

  2. 2. Effekterna av att använda digitala lärresurser : En systematisk litteraturstudie om digitala lärresursers påverkan på matematikinlärningen för elever med inlärningssvårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad

    Författare :Ellen Larsson; Anna Jakobsson; Sara Radefält; [2023]
    Nyckelord :Matematik; digitala lärresurser; inlärningssvårigheter;

    Sammanfattning : There has previously been research into teaching methods that contribute and help students with learning difficulties in their mathematics learning. On the other hand, research on whether digital teacher resources contribute to and influence the mathematics learning of students with learning difficulties is limited. LÄS MER

  3. 3. Kooperativt lärande - möjligheter och utmaningar för elevers matematiska språkutveckling

    Kandidat-uppsats, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Anna Hansson; Linnéa Hansson; [2022]
    Nyckelord :ADHD; autism; cooperative learning; language development; Lev Vygotsky; mathematics; mathematical language;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt undersöker möjligheter och utmaningar med ett kooperativt lärande och hur det påverkar elevers matematiska språkutveckling. Översikten inriktar sig på elever i grundskolan och elever med neuropsykiatriska funktionsvariationer. LÄS MER

  4. 4. Inkludering av elever med AST i matematikundervisning : En litteraturöversikt av undervisningsstrategier

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Daniel Hagström; Dennis Jönsson; Isak Petersson; [2022]
    Nyckelord :undervisningsstrategier; inkludering; autismspektrumtillstånd; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Skolan har ett särskilt ansvar för elever som av olika anledningar har svårigheter att nå målen med utbildningen, trots detta är det en stor andel grundskoleelever med autism som inte når kunskapsmålen i matematik. Syftet med följande litteraturöversikt är att presentera undervisningsstrategier som främjar inkludering i matematikundervisning för elever med autismspektrumtillstånd (AST). LÄS MER

  5. 5. Lärares upplevelser av att undervisa elever i problemlösning i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :David Åsfält; [2021]
    Nyckelord :Matematik; didaktik; autismspektrumtillstånd; representationsformer; problemlösning; autism;

    Sammanfattning : Denna uppsats fokuserar på matematik för elever i årskurs 4-6 med autismspektrumtillstånd. I etablerad forskning finns det något motstridiga iakttagelser exempelvis Oswald et al. (2016) som ser denna elevgrupp ha vissa svårigheter när det gäller problemlösning i matematik. Detta stämmer inte helt med Titeca et al. LÄS MER