Sökning: "matematik av Helena eriksson"

Hittade 4 uppsatser innehållade orden matematik av Helena eriksson.

  1. 1. Lärplattan som pedagogiskt verktyg : En intervjustudie med åtta förskollärare om och hur lärplattan används för ett lärande i matematik.

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Helena Eriksson; Cecilia Tegesjö; [2017]
    Nyckelord :Lärplatta; Förskollärare; IKT verktyg; Digital kompetens; Matematik;

    Sammanfattning : En kvalitativ studie där syftet är att öka kunskaperna kring om och hur förskollärare använder sig av lärplattan som pedagogiskt verktyg i förskolan, samt om den används i ett matematikutvecklande syfte. Studien tar avstamp i det sociokulturella perspektivet och som metod används semistrukturerade intervjuer som genomförts med åtta förskollärare. LÄS MER

  2. 2. Kommunikation i förskolan : pedagogens kommunikation med yngre barn i förskolan

    M1-uppsats, Sektionen för lärande och miljö

    Författare :Malin Svensson; Heléna Eriksson; [2013]
    Nyckelord :Pedagogens roll; kommunikation; yngre barn;

    Sammanfattning : Studiens syfte är att undersöka på vilka sätt som pedagogen kommunicerar med yngre barn i förskolan. I litteraturen kan man läsa om den sociokulturella teorin, vad kommunikation är och vad pedagogen har för roll. För att ta reda på vilka sätt pedagogen kommunicera med yngre barn i förskolan gjordes observationer i tamburen vid utgång. LÄS MER

  3. 3. Så samtalar vi : En undersökning om hur sex lärare i år 4 och 5 samtalar matematik och använder det matematiska språket

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Emma Karlsson; Helena Eriksson; [2011]
    Nyckelord :Lotsning; stöttning; servera svaret; matematiskt språk; samtalad matematik;

    Sammanfattning : Syftet med det här arbetet är att undersöka och belysa vad sex lärare i årskurs fyra och fem anser om det matematiska språket och det matematiska samtalet, hur lärarna anser sig arbeta med samtalet och språket i undervisningen samt hur lärarna genom samtalet stödjer eleverna. Vi vill med det här arbetet även undersöka hur det ser ut under en matematiklektion för att lärarna ska kunna bli medvetna om hur deras arbete kan se ut och om det stämmer överens med deras intentioner med undervisningen. LÄS MER

  4. 4. Hur skapar man en bra undervisning i matematik för en elevgrupp – som är anpassad till samtliga elever?

    C-uppsats,

    Författare :Helena Eriksson; [2010]
    Nyckelord :Matematik; motivation; särskilt stöd; läromedel; ;

    Sammanfattning : Sammanfattning: Syftet med den här studien har varit att få en ökad förståelse för hur man fåren så optimal matematikundervisning som möjligt för en elevgrupp. Minförhoppning är även att det här arbetet ska kunna inspirera och bidra till enökad kunskap hos andra lärare i ämnet. LÄS MER