Sökning: "matematik b undersökning"

Visar resultat 1 - 5 av 15 uppsatser innehållade orden matematik b undersökning.

  1. 1. Överföring av kunskap : från spel till verklighet

    Kandidat-uppsats, Blekinge Tekniska Högskola/Institutionen för teknik och estetik

    Författare :Fredrik Lundgren; Alexander Gesse; [2015]
    Nyckelord :Transfer of Learning; Överförande av lärande; MDA; ANT; Speldesign; Pedagogik; Datorspel;

    Sammanfattning : Denna undersökning behandlar spel i kontext till lärande och matematik. Genom att gestalta ett spel undersökte vi, författare hur olika designval kunde påverka lärande. Målet var att spelare skulle lära sig genom situationsbaserat lärande och där genom få möjlighet att överföra sin kunskap till sitt vardagsliv. LÄS MER

  2. 2. Matematik och det matematiska förtroendet - En studie av elevers på samhällsprogrammet förtroende för sin matematiska förmåga relaterade till moment i kursen matematik B

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö högskola/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)

    Författare :David Andersson; [2012]
    Nyckelord :Matematik; Matematisk förmåga; Motivation; Begreppsförståelse; Algebra; Matematikdidaktik; Matematik B; Gymnasie; Samhällsprogrammet;

    Sammanfattning : Kursen Matematik B är en de kurser som ställer störst krav på nytt konceptuellt tänkande för gymnasieelever vilket ställer höga krav på ett flexibelt sinne. Därför ansåg jag det vara intressant att undersöka närmare de aspekter som kringgärdar kursen. LÄS MER

  3. 3. Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan : En undersökning av hur behörighetsbedömningar görs

    Magister-uppsats, Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Johan Welander; [2012]
    Nyckelord :reell kompetens; validering; behörighetsbedömning; tillträde; rättssäkerhet;

    Sammanfattning : Denna studie, Validering av reell kompetens vid tillträde till högskolan – en undersökning av hur behörighetsbedömningar görs, syftar till:  att utifrån validerarnas erfarenheter och uppfattningar försöka beskriva, förstå, analysera samt utveckla kunskapen kring hur bedömning av behörighet enligt reell kompetens går till vid tillträde till högskoleutbildning i Sverige. Uppsatsens huvudsakliga frågeställningar, som bildar undersökningens kärna, är:  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på; a) sin roll som bedömare; b) validanten/personen vars reella kompetens ska bedömas; c) högskolans policy/riktlinjer för bedömning av reell kompetens; d) risker och möjligheter med de nationella respektive lokala/högskolespecifika reell kompetens-bestämmelserna?  Hur ser högskolans bedömare av behörighet enligt reell kompetens på frågan om vad det innebär att vara reellt kompetent? Undersökningen har metodmässigt genomförts som en kvalitativ fallstudie och data har samlats in via intervjuer och dokumentanalys från de två undersökta fallen Lärarhögskolan i Stockholm och Södertörns högskola. LÄS MER

  4. 4. Samband mellan läs- och matematiksvårigheter - finns det och vilka skulle de kunna vara?

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Institutionen för pedagogik, psykologi och idrottsvetenskap, PPI

    Författare :Marita Schwerger; Anu Siemiontkowski; [2011]
    Nyckelord :ordavkodning; aritmetik; dyslexi; dyskalkyli; fonologisk förmåga; talfakta; arbetsminne; uppmärksamhet; snabb benämning;

    Sammanfattning : Syftet med denna undersökning är att genom en empirisk studie försöka att se om det finns korrelation mellan svårigheter med ordavkodning och svårigheter med grundläggande aritmetik. Det finns flera tänkbara samband mellan lässvårigheter och matematiksvårigheter enligt forskning. LÄS MER

  5. 5. Kan abstrakt matematik engagera samhällsvetare?

    Magister-uppsats, Sektionen för Lärarutbildning

    Författare :Margareta Wahlgren; [2010]
    Nyckelord :begreppsförståelse; matematikundervisning; abstrakt matematik; samarbete; matematiskt självförtroende; modellering; matematiskt språk;

    Sammanfattning : Kursen Matematik B är gemensam för alla program på gymnasieskolan idag. Knappt 40% av eleverna på samhällsprogrammet fick IG på det nationella provet läsåret 08/09. Jag försöker i min undersökning hitta svar på varför så många av samhällseleverna misslyckas med kursen. LÄS MER