Sökning: "matematik betyg"

Visar resultat 11 - 15 av 242 uppsatser innehållade orden matematik betyg.

  1. 11. Sociomatik : Utveckling av utbildningsmaterial för att tydliggöra syftet med matematik på samhällsvetenskapsprogrammet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Elvira Johansson; [2023]
    Nyckelord :Mathematics education; Social science program; Development of educational material; Student perspective; Matematikundervisning; Samhällsvetenskapsprogrammet; Utveckling av utbildningsmaterial; Elevperspektiv;

    Sammanfattning : Denna studie undersökte korrelationen mellan elevernas förståelse av matematikens syfte på samhällsvetenskapsprogrammet, deras inställning till ämnet och deras betyg i kursen Matematik 1b. Genom en blandad metod som inkluderade en enkätundersökning och intervjuer samlades både kvantitativ och kvalitativ data in från elever och lärare på samhällsvetenskapsprogrammet. LÄS MER

  2. 12. Likhetstecknets funktion : Betydelsen för matematikinlärningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Malin Fast; Lisa Ahlberg; [2023]
    Nyckelord :Likhetstecknet; matematisk ekvivalens; missuppfattningar; matematikinlärning;

    Sammanfattning : Statistik från Skolverket (2023) visar att matematik är det skolämne där flest antal elever i årskurs 9 inte uppnår målen för godkänt. Detta är olyckligt eftersom ett godkänt betyg i matematik är ett krav för att komma in på ett yrkes- eller högskoleförberedande gymnasieprogram. LÄS MER

  3. 13. Man behöver arbeta med likvärdighet när man betygssätter : En kvalitativ intervjustudie om hur gymnasielärare i matematik arbetar och resonerar för att göra en likvärdig betygssättning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Uppsala universitet/Institutionen för pedagogik, didaktik och utbildningsstudier

    Författare :Hanna Wedin; [2023]
    Nyckelord :Betygssättning; matematik; likvärdighet; rättssäkert.;

    Sammanfattning : Studien syftar till att undersöka hur gymnasielärare i matematik resonerar och arbetar med rättssäker betygssättning. Sex lärare från två städer har intervjuats om bedömning och betygssättning och utifrån dessa intervjuer har tre teman hittats. LÄS MER

  4. 14. Ett nödvändigt ont? : En studie om några elevers inställning kring bedömning och betyg ur ett specialpedagogiskt perspektiv

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för pedagogik och lärande (PEL)

    Författare :Anette Arvidsson; Camilla Jansson; [2023]
    Nyckelord :bedömning; betyg; motivation; självkänsla; stress; styrdokument;

    Sammanfattning : Syftet med studien var att utforska några elevers perspektiv kring bedömning och betyg samt hur det har påverkat deras skolgång. För att besvara syftets frågeställningar genomfördes en enkät med elever i årskurs 9 i fem skolor, från två olika kommuner. LÄS MER

  5. 15. Att lyckas med matematikundervisningen, Vad spelar roll? : Lärares perspektiv och faktorer i undervisning och organisation hos framgångsrika skolor.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mälardalens universitet/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Hedvig Bolmgren; Janette Hagdahl; [2023]
    Nyckelord :lärarperspektiv; matematikundervisning; organisation; speciallärare; specialpedagog;

    Sammanfattning : I dagens skola lämnar ett antal elever årskurs 9 utan godkänt betyg i matematik, trots att styrdokumenten trycker på elevens rätt att få det stöd som krävs för att nå dit. Studiens syfte är att inför vår kommande yrkesutövning som speciallärare och specialpedagog få ökad kunskap om vad som utmärker skolor där eleverna när de går ut årskurs nio under flera år i rad nått högre resultat än förväntat när det gäller måluppfyllelse i matematik samt vilka faktorer lärare, speciallärare, specialpedagoger och rektorer ser som viktiga för att kunna utföra ett gott arbete med goda resultat för alla elever. LÄS MER