Sökning: "matematik betyg"

Visar resultat 21 - 25 av 242 uppsatser innehållade orden matematik betyg.

  1. 21. "Alla kan lära sig ekvationslösning" : En kvalitativ studie om lärares undervisningsmetoder i ekvationslösning.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Embla Notelius Carlsson; [2022]
    Nyckelord :Algebra; ekvationslösning; elevlösningar; lärare; missuppfattningar; ekvationslösningsmetoder; undervisning.;

    Sammanfattning : Ekvationslösning är ett matematiskt område som upplevs problematiskt för många elever. För ett godkänt betyg i matematik i både årskurs 9 samt matematik 1 krävs att eleverna kan lösa grundläggande ekvationer. Att många elever upplever området problematisk är således bekymmersamt. LÄS MER

  2. 22. Påverkas motivationen hos elever av deras första betyg i matematik? : - En enkätundersökning om hur elever själva upplever att de påverkas av deras första betyg i matematik i årskurs 6

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Luleå tekniska universitet/Pedagogik, språk och ämnesdidaktik

    Författare :Daniel Lindström; [2022]
    Nyckelord :Betyg; Bedömning; Könsskillnad; Matematik; Skolprestation;

    Sammanfattning : Syftet med denna enkätundersökning är att ta reda på om elever i årskurs 6 upplever att de själva påverkas av det första betyget i matematik samt hur dessa elever upplever att deras vårdnadshavare eller föräldrar påverkas av betyget. Metoden som använt för att samla in data är en enkät med 20 frågor och de deltagande eleverna svarade på enkäten var till antalet 104st. LÄS MER

  3. 23. Elevers upplevelse av matematik på skolor med högre- respektive lägre socioekonomisk profil: en kvantitativ studie

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Jack Knutsson; [2022]
    Nyckelord :socio-economic status; parents level of education; mathematics education; quantitative survey; equality in education; socioekonomisk status; föräldrarnas utbildningsnivå; matematikutbildning; kvantitativ undersökning; likvärdighet utbildning;

    Sammanfattning : Detta arbete har, med ett kvantitativt arbetssätt, undersökt hur socioekonomisk ojämlikhet kan påverka matematikutbildning på grundskolan. Syftet med detta arbete är att undersöka hur 15-åriga högstadieelever på skolor med högre respektive lägre genomsnittlig socioekonomisk profil upplever matematikundervisningen. LÄS MER

  4. 24. Elevers förändrade prestationer i matematik ur ett lärarperspektiv : En intervjustudie om sex lärares syn på elevers förändrade prestationer i matematik

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, KTH/Lärande

    Författare :Nadia Khalil; [2022]
    Nyckelord :Mathematics; student’s performance; elementary school; high school; teachers; phenomenography; Matematik; elevers prestation; grundskolan; gymnasium; lärare; fenomenografi;

    Sammanfattning : Matematik är ett av kärnämnena i grundskolan och att behärska matematik är av stor betydelse för varje elev och för samhället i stort. I internationella matematikprov så har svenska elever presterat sämre på senare år jämfört med tidigt 2000-tal, även med hänsyn tagen till en uppåtgående trend de senaste tio åren. LÄS MER

  5. 25. Matematik - lätt eller svårt, vad tycker du? : En kvantitativ studie i åk 6 kring elevers uppfattningar om matematik och dess olika områden i det centrala innehållet i matematik för åk 4–6.

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Specialpedagogiska institutionen

    Författare :Tuija Korkeamaki; Ann-Sophie Pitkänen; [2022]
    Nyckelord :elever; attityd; uppfattning; matematik; matematikområde; påverkan; motivation; årskurs sex;

    Sammanfattning : Syfte: Syftet med studien är att undersöka elevers uppfattningar om de olika områdena i det centrala innehållet i matematik för åk 4-6. Syftet är även att undersöka hur elever anser att matematikundervisningen ska utformas, hur eleverna upplever att de får stöd och hjälp i de områden de anser svåra. LÄS MER