Sökning: "matematik bok eller inte"

Visar resultat 1 - 5 av 11 uppsatser innehållade orden matematik bok eller inte.

  1. 1. En kunskapsöversikt om hur utomhuspedagogik inom matematik kan bidra till ökad motivation hos elever

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Sara Karlsson; Ellen Rickardsson; [2024]
    Nyckelord :Utomhuspedagogik; matematik; pedagogik; motivation; inomhuspedagogik; STEM; STEAM;

    Sammanfattning : Denna kunskapsöversikt handlar om utomhuspedagogik och dess påverkan på elevernas motivation inom skolan. Utomhuspedagogiken har ökat under det senaste decenniet men många lärare använder sig inte av denna undervisningsmetod. LÄS MER

  2. 2. En studie av formativ bedömning och dess påverkan på elevers lärande i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)

    Författare :Alma Genell; Saga Åstrand; [2023]
    Nyckelord :Effekter; formativ bedömning; matematikundervisning; strategier;

    Sammanfattning : Definitionen av formativ bedömning är tämligen diffus och bred vilket gjort den förhållandevis öppen för tolkning. Detta har i sin tur lett till att formativ bedömning uppfattats och används av lärare på varierande sätt. LÄS MER

  3. 3. Det matematikdidaktiska skiftet i svenska läroböcker : En studie av matematikböcker i gymnasiets årskurs 1 under två läroplaner

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Stockholms universitet/Institutionen för matematikämnets och naturvetenskapsämnenas didaktik

    Författare :Martin Wisell; [2020]
    Nyckelord :Läroboksanalys; Matematikdidaktiska skiftet; Matematikens processer; Övningsuppgifter; Problemlösning; Innehållsanalys;

    Sammanfattning : Studiens syfte var att undersöka eventuella förändringar i svenska läroböcker i matematik till följd av det matematikdidaktiska skiftet. Det matematikdidaktiska skiftet förstås här som en bred internationell trend inom matematikdidaktiken, manifesterad bland annat genom Standards 2000 från NCTM och KOM-projektet i Danmark. LÄS MER

  4. 4. IKT i matematikundervisningen : En litteraturstudie om användningen av IKT i matematikundervisning i grundskolan

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Jönköping/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :Erik Friggeråker; Emil Wallin; [2019]
    Nyckelord :IKT; matematikundervisning; digitala verktyg; e-bok; digitala spel;

    Sammanfattning : Digitaliseringen av skolan är i ständig utveckling och därför är det viktigt att lärare vet hur de använder sig av digital teknik i sin undervisning. EU har beslutat att digital kompetens är en av åtta nyckelkompetenser för ett livslångt lärande. Det innebär att tekniken kan användas på fritiden och i arbetslivet. LÄS MER

  5. 5. Lärobok som stöd eller hinder? : En kunskapsöversikt om val och användning av bok och lärarhandledning i matematik.

    Kandidat-uppsats, Högskolan i Borås/Akademin för bibliotek, information, pedagogik och IT

    Författare :Moa Andersson; Anna-Clara Karlman; [2018]
    Nyckelord :Läromedel; matematikbok; lärarhandledning; matematikundervisning;

    Sammanfattning : Läroböcker har visat sig kunna ha en styrande roll i matematikundervisningen. Men är läroboken ett stöd i undervisningen eller är den ett hinder? Kunskapsöversikten kartläggerforskning om matematikboken och tillhörande lärarhandledning. LÄS MER