Avancerad sökning
Visar resultat 1 - 5 av 83 uppsatser som matchar ovanstående sökkriterier.
1. Vem undervisar? Läraren ellerläroböckerna?Who is teaching? : The teacher or the textbooks?
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Elevernas presentationer i matematikämnet visar ett konsekvent samband med deras intresse. Enökad användning av matematikböcker i undervisningen har observerats, där lärarhandboken ärmer tillgänglig. LÄS MER
2. Fem förmågor i matematik - En intervjustudie om planering, undervisning och bedömning
Kandidat-uppsats, Göteborgs universitet / / Institutionen för sociologi och arbetsvetenskapSammanfattning : I både forskning och läroplanen framgår att det finns fem matematiska förmågor som är viktiga i relation till matematiklärande; begrepp, metod, resonemang, kommunikation och problemlösning. Dessa förmågor ses som betydelsefulla och grundläggande för matematikämnet och matematikundervisningen i Sverige ska syfta till att utveckla dessa förmågor hos elever. LÄS MER
3. Elevernas intresse för fysik kan väckas. : Praktiskt stöd för hur gymnasieläroboken kan användas och hur lektionerna kan planeras.
Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Malmö universitet/Institutionen för naturvetenskap, matematik och samhälle (NMS)Sammanfattning : Ett flertal forskare visar att elevers fysikkunskaper har försämrats påtagligt. Eleverna tycker att fysiken är svår, tråkig och saknar anknytning till dagens samhälle. De flesta lärare förlitar sig på att läroboken utgör kursen och därmed blir gymnasiekurser ofta för stora och undervisningen blir stressigt upplagd. LÄS MER
4. Matematikboken i centrum : 4–6 lärares inställning till lärobokens användning inom matematikundervisning
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Mittuniversitetet/Institutionen för matematik och ämnesdidaktikSammanfattning : Läroboken i matematik anses vara en central resurs och i en granskning gjord 2014 av Skolverket visade det sig att svenska matematiklärare använder sig av läroboken i matematik i större omfattning än matematiklärare i andra länder. Lärare kan utnyttja läroboken med en direkt användning där läraren uteslutande använder läroboken vid sin planering och undervisning eller en indirekt användning där läraren använder läroboken som en inspiration och använder då inte läroboken i lika stor utsträckning. LÄS MER
5. Lässtrategier för textproblem inom bråk i matematik
Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Malmö universitet/Fakulteten för lärande och samhälle (LS)Sammanfattning : Detta arbete handlar om hur elever kan få språklig stöttning i matematik, mer specifikt vid problemlösning inom bråk i matematik. Syftet är att ta fram språklig stöttning vid problemlösning inom bråk i matematik. LÄS MER