Sökning: "matematik boken"

Visar resultat 16 - 20 av 83 uppsatser innehållade orden matematik boken.

  1. 16. Digitala verktyg i skolan : Matematiklärares syn på digitala verktyg i matematikundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Safwan Dieb; [2020]
    Nyckelord :Digitala verktyg; klassrumsobservation; förståelse; strategier; gymnasiet; TPACK.;

    Sammanfattning : Samhället kännetecknas av en snabb teknisk utveckling och det moderna livet är i ett skifte som drivs av digitalisering. Dagligen erbjuder teknologin möjligheter till aktivt deltagande och kreativt lärande. LÄS MER

  2. 17. Fröken, boken är för lätt! : En läromedelsanalys i matematik inriktad på problemlösning och elever med fallenhet

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Linnéuniversitetet/Institutionen för matematik (MA)

    Författare :Emilia Liljenrud; Marcus Karlström; [2020]
    Nyckelord :Gifted students; problem solving; Chamberlin; challenge; Sheffield; creativity; Fallenhet; problemlösning; Chamberlins modell; utmaning; Sheffield; kreativitet;

    Sammanfattning : Denna studie är en läromedelsanalys med inriktning för elever med fallenhet för matematik. Studien syftar till att undersöka hur väl läromedel i matematik utmanar elever med fallenhet inom ämnet problemlösning. Syftet var även att bidra till mer kunskap rörande undervisning för elever med fallenhet. LÄS MER

  3. 18. FÖREKOMSTEN AV MATEMATISKA PROBLEM I LÄROBÖCKER : En dokumentstudie av två läroböcker i matematiken för årskurs fem

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Mälardalens högskola/Akademin för utbildning, kultur och kommunikation

    Författare :Elionor Bornström; Elin Kalmerlind; [2020]
    Nyckelord :problemlösning; matematik; läroböcker; årskurs 5;

    Sammanfattning : Denna studie har syftet att få kunskap om hur stor andel av uppgifterna som kan klassas som matematiska problem i två matematikböcker för årskurs fem. Tidigare forskning visar att det finns få matematiska problem i de matematiska läroböckerna i både grundskola och gymnasium. LÄS MER

  4. 19. Problemlösningsuppgifter i matematikläroböcker i Årskurs 5: Resonemang som krävs.

    Magister-uppsats, Göteborgs universitet/Institutionen för didaktik och pedagogisk profession

    Författare :Robin Benjaminsson; [2019-03-11]
    Nyckelord :Matematik; läromedel; läroböcker; problem; problemlösning; resonemang; problemuppgift;

    Sammanfattning : Följande examensarbete syftar till att undersöka huruvida läroböckers problemlösningsuppgif-ter i årskurs 5 lever upp till de möjliga förväntningar som forskning ställer på dem i form av vilka resonemangstyper som går att tillämpa. I studien undersöks två aktuella läroböckers problemlösningsuppgifter utifrån vilka resonemang som de kräver och går att lösa med. LÄS MER

  5. 20. "Räkna i boken" : En kvalitativ läromedelsanalys som undersöker möjligheten för lärare att uppnå differentieringsuppdraget med hjälp av läroboken

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Matematiska institutionen

    Författare :Lina Carstensen; Linda Meyner; [2019]
    Nyckelord :mathematical difficulties; upper secondary school; textbook analysis; instructional strategies; matematiksvårigheter; gymnasiet; läromedelsanalys; undervisningsstrategier;

    Sammanfattning : Det här produktionsarbetet undersöker hur enligt tidigare forskning erkända differentierade strategier återfinns i  läroböcker som används i kursen Matematik 2b, en kurs där en stor andel elever får underkänt betyg. Många lärare  utgår från lärobokens uppbyggnad när de utformar sin matematikundervisning vilket lägger stor vikt vid hur läroboken  är utformad. LÄS MER