Sökning: "matematik centrala frågor"

Visar resultat 1 - 5 av 39 uppsatser innehållade orden matematik centrala frågor.

  1. 1. En nalle, två kottar och tre träklossar. Leksaker eller pedagogiska hjälpmedel i matematikundervisningen? : En enkätstudie om användningen av laborativt material i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år

    M1-uppsats, Karlstads universitet

    Författare :Amanda Frantz; Emilia Lund Tagesson; [2022]
    Nyckelord :laborativt material; leksaker; hjälpmedel; pedagogiskt verktyg; matematik; kon-kretisera matematik; matematikutveckling; grundskolans tidigare år;

    Sammanfattning : Användandet av laborativt material är ett populärt inslag i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år. Arbetssättet kan bidra till en konkretisering av matematikens annars abstrakta tankegångar. Syftet med studien är att utforska användningen av laborativt material i matematikundervisningen i grundskolans tidigare år. LÄS MER

  2. 2. Farm-based education : can farms and farm animals contribute to learning in accordance with the school curriculum and syllabi?

    Master-uppsats, SLU/Dept. of People and Society

    Författare :Malin Larsson; [2022]
    Nyckelord :farm-based education; educational farms; experiential learning; embodiment; embodied learning; outdoor education; animal-assisted education;

    Sammanfattning : There seems to be something missing in the modern school. An increasing number of students face difficulties in the traditional classroom setting, some cannot attend school at all, and a worrying number of students fail to leave school with approved grades, with potentially detrimental effects on their future lives. LÄS MER

  3. 3. Varför är matematik i kemi så svårt? : En litteraturstudie om vad som ligger bakom elevers svårigheter med beräkningar och problemlösning i kemi samt hur lärare kan motverka dessa svårigheter

    Uppsats för yrkesexamina på grundnivå, Linköpings universitet/Institutionen för fysik, kemi och biologi

    Författare :Simon Harriesson; [2022]
    Nyckelord :kemi; matematik; svårigheter; elever; läsförmåga; matematisk förmåga; överföring; konceptuell förståelse; lärare; beräkningar; problemlösning;

    Sammanfattning : Svårigheter med beräkningar och problemlösning i kemi är ett vanligt förekommande fenomen. Men vilka orsaker kan ligga bakom dessa svårigheter, och vad kan lärare göra för att motverka dem? Syftet med studien är att undersöka dessa frågor. LÄS MER

  4. 4. Lärares val av arbetssätt kopplat till det centrala innehållet i matematik på lågstadiet en enkätundersökning

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Högskolan i Halmstad/Akademin för lärande, humaniora och samhälle

    Författare :Sebastian Hall Ling; Simon Lundqvist; [2021]
    Nyckelord :Matematik; Hjälpmedel; Läromedel;

    Sammanfattning : Denna forskningsstudie är en enkätundersökning genomförd i en mellanstor kommun i Sverige år 2021. Studiens syfte har varit att ta reda på hur lärare på lågstadiet arbetar inom de olika matematiska områden som beskrivs i det centrala innehållet i lgr 11. LÄS MER

  5. 5. Alla kan singla slant, eller? : Användningen av konkret material i sannolikhetsundervisningen

    Uppsats för yrkesexamina på avancerad nivå, Jönköping University/Högskolan för lärande och kommunikation

    Författare :edwin Bock; [2021]
    Nyckelord :konkret material; sannolikhetsundervisning; matematik; instrumentell genes;

    Sammanfattning : Matematik är ett abstrakt ämne. Syftet med denna studie är att undersöka hur lärare arbetar för att eleverna med hjälp av konkret material ska få en förståelse för olika sannolikhetsprinciper. Arbetet har utgått ifrån teorin, instrumentell genes, som innnebär att konkret material blir en del av elevernas meningsskapande. LÄS MER